5 اندیکاتور که کمک میکند پایان روند نزولی ارزهای دیجیتال را تشخیص دهید

5 اندیکاتور که کمک میکند پایان روند نزولی ارزهای دیجیتال را تشخیص دهید

قیمت ها هر روز در حال ریزش هستند و این سوال در ذهن همه ما وجود دارد: "تا کجا بازار ریزش دارد و این روند چقدر ادامه خواهد داشت؟" در این تحلیل 5 شاخصی که معامله گران و تریدرهای حرفه ای برای تشخیص زمان پایان روند نزولی از آن استفاده می کنند، بررسی شده است.

معامله گران می توانند از این اندیکاتورها به عنوان سیگنالی برای زمان مناسب خرید یا فروش استفاده کنند

تایید پایین ترین سطح بازار غیرممکن است، اما معامله گران می توانند از این 5 اندیکاتور برای دریافت سیگنال نزدیک شدن به پایان روند نزولی استفاده کنند.

واقعیت این است که بازار صعودی پایان یافته و یک زمستان طولانی در ارزهای دیجیتال، مطمئناً به تن معامله‌گران لرزه انداخته، چرا که قیمت بیت‌کوین ( BTC ) به پایین‌ترین سطحی رسیده است که هیچ کس انتظار آن را نداشت و خیلی از سرمایه‌گذاران به این فکر می کنند که چطور و چه زمانی بیت‌کوین از این بازار ریزشی بازمی‌گردد. 

در حالی که پیش‌بینی زمان پایان بازار نزولی غیرممکن است، بررسی روندهای نزولی قبلی، به ما کمک می کند تا پایان روند نزولی فعلی را تشخیص دهیم.

در اینجا 5 شاخصی که معامله گران و تریدرهای حرفه ای برای تشخیص زمان پایان روند نزولی از آن استفاده می کنند را با هم بررسی می کنیم.


بررسی رفتار شرکت های بزرگ فعال در ارزهای دیجیتال 

یکی از نشانه‌های بازار ریزشی ارزهای دیجیتال، اخراج گسترده کارکنان در سراسر اکوسیستم بازار کریپتو کارنسی است چون شرکت‌ها به دنبال کاهش هزینه‌ها برای زنده ماندن در آینده بهتر ارزهای دیجیتال هستند.
تیتر اخبار در طول سال‌های 2018 و 2019 اخراج پرسنل از کمپانی های بزرگ ارزهای دیجیتال را نشان می داد، از جمله شرکت ‌هایی مانند ConsenSys و Bitmain و همچنین صرافی‌های رمزنگاری مانند Huobi و Coinfloor.
در این بازار اخراج های اخیر از جمله کاهش 18 درصدی کارکنان کوین بیس و کاهش 10 درصدی Gemini نگران کننده است و با توجه به اینکه بازار نزولی فعلی به تازگی آغاز شده است، اخراج پرسنل احتمالاً بیشتر می شود. این یعنی احتمالاً هنوز بازار نزولی را داریم.
زمانی که شرکت‌ها دوباره شروع به استخدام پرسنل ‌کنند میتواند نشانه خوبی از بهبود بازار ارزهای دیجیتال باشد و همچنین پروژه‌های جدید با بودجه قابل توجه راه‌اندازی شوند. اینها نشانه هایی است که نشان می دهد سرمایه ها شروع به بازگشت به اکوسیستم کرده و وضعیت بد بازار نزولی رو به بهبود است.


آیا میانگین متحرک ساده 200 هفته ای (SMA) به مقاومت یا حمایت تبدیل می شود؟

یکی از بهترین ابزار اندیکاتور نوسان گیری و تحلیل روند میانگین متحرک ساده  است که چندین بار در تاریخ بیت کوین پایان یک روند نزولی را نشان داده است و آن زمانی است که قیمت بیت کوین به زیر میانگین متحرک ساده 200 هفته ای (SMA) می رسد و سپس به بالای آن صعود می کند.




همانطور که در نواحی مشخص شده با فلش های بنفش در نمودار بالا نشان داده شده است، نمونه های قبلی که قیمت بیت کوین به زیر SMA 200 هفته ای، خط آبی روشن، و سپس به بالای آن برگشته ، پیش از روندهای صعودی در بازار بوده است.
میبینید که قیمت بیت کوین بالاتر از قیمت واقعی( میانگین  قیمت کل خرید بیت کوین) است و با خط سبز در نمودار بالا نشان داده شده است، این نیز می تواند تاییدی بر مثبت شدن روند بازار باشد.



RSI (شاخص قدرت نسبی) در پایین ترین سطح قرار دارد!

یکی دیگر از شاخص‌های تکنیکال که می‌تواند زمان احتمالی پایین‌ترین سطح یک بازار نزولی را نشان دهد، شاخص قدرت نسبی (RSI) است.
به طور دقیق تر، بازارهای نزولی قبلی شاهد افت RSI بیت کوین در محدوده فروش بیش از حد بوده و در زمانی که بیت کوین به پایین ترین سطح خود رسید، به پایین تر از مقدار 16 رسید.



بر اساس دو موردی که در بالا با دایره‌های نارنجی مشخص شده، تا زمانی که RSI به بالای 70 نرفته و به محدوده بیش از حد خرید نرسیده، پایین‌ترین قیمت تایید و نشان‌دهنده این است که احتمال افزایش تقاضا برای خرید وجود دارد.



ارتباط میان ارزش بازار و ارزش واقعی بیت کوین

نسبت ارزش بازار به ارزش واقعی آن (MVRV) معیاری است که برای شناسایی دوره هایی طراحی شده است که تعیین می کند بیت کوین نسبت به «ارزش واقعی» خود بسیار پایین تر یا بالاتر معامله می شود.



خط آبی در نمودار بالا نشان دهنده ارزش فعلی بازار بیت کوین، خط نارنجی نشان دهنده قیمت واقعی و خط قرمز نشان دهنده z-score  (انحراف معیار استاندارد قیمت فعلی و قیمت واقعی) است.
همانطور که در نمودار مشاهده می شود، بازارهای نزولی قبلی به z-score  زیر 0.1 رسیده اند که با کادر سبز رنگ در پایین مشخص شده است. شروع یک روند صعودی جدید تا زمانی که این معیار به بالای 0.1 صعود نکرده، مورد تایید نیست.
بر اساس عملکرد گذشته ، این معیار نشان می‌دهد که همچنان، روند نزولی برای بیت‌کوین وجود خواهد داشت، و به دنبال آن یک دوره طولانی از اصلاح قیمت داریم.


ضریب میانگین متحرک 2 ساله

معیار نهایی که می تواند راهی ساده را برای سرمایه گذاران بیت کوین ارائه دهد تا بدانند چه زمانی بازار نزولی به پایان رسیده است، ضریب میانگین متحرک 2 ساله است. 




هر زمان که قیمت BTC به کمتر از میانگین قیمت 2 ساله رسیده، بازار وارد روند نزولی شده است و هنگامی که قیمت به بالاتر از میانگین قیمت 2 ساله صعود کرده، یک روند صعودی به دنبال داشته است.

از طرف دیگر، صعود قیمت به بالای خط  5*2M (خط قرمز رنگ) ؛ نشان دهنده یک بازار صعودی کامل و زمان مناسبی برای خرید و سود ارائه می کند.

معامله گران می توانند از این اندیکاتور به عنوان سیگنالی برای زمان مناسب خرید استفاده کنند، همانطور که در مناطق سایه سبز مشخص شده است، می توانند منتظر بمانند تا میانگین قیمت دو ساله بیت کوین به عنوان سیگنالی مبنی بر پایان بازار نوسان کند.

یک معامله گر هر کدام از اندیکاتورهای ذکر شده در بالا را که انتخاب کند، باید به این نکته توجه داشته باشد که هیچ اندیکاتوری بی نقص نیست و همیشه خطر ریزش بیشتر وجود دارد. 

در این تحلیل، صرافی آنلاین  XDGBIT صرفا گزارش و تحلیلی از بازار فعلی را به کاربران ارائه کرده و هدف ارائه سیگنال خرید یا فروش نیست. کاربران باید در نظر داشته باشند که مسدولیت سرمایه گذاری، خرید و فروش بر عهده خود شخص سزمایه گذار است.