آموزش کار با کیف پول ترزور؛ نحوه راه‌اندازی

آموزش کار با کیف پول ترزور؛ نحوه راه‌اندازی

Trezor از مدل T در فوریه ۲۰۱۸ رونمایی کرد و بلافاصله مشخص شد که آنها با دستگاه جدید خود پیش از این بالاتر رفته‌اند. بارزترین ویژگی جدید، صفحه لمسی رنگی است که با دکمه‌های بسته Trezor One از بین می‌رود. صفحه نمایش به طور طبیعی بزرگتر و بهتر از قبل است و دارای یک نمایشگر ۲۴۰ × ۲۴۰ پیکسل است تا پیمایش دستگاه را به راحتی انجام دهد. همچنین پردازنده نسل جدید ARM Cortex-M4 و همچنین یک درگاه میکرو USB–C و اسلات کارت SD را در خود جای داده است. با توجه وزن این دستگاه که ۲۲ گرم سنگین‌تر از Trezor One است، اما هنوز هم زیبا و سبک است.

همان‌طور که می‌دانید، در حال حاضر یکی از امن‌ترین و مطمئن‌ترین راه‌ها برای نگهداری از دارایی‌های رمزارزی، استفاده از کیف پول های سخت افزاری است. یکی از کیف پول ‌های سخت افزاری شناخته‌شده در میان کاربران فعال در حوزۀ ارزهای دیجیتال، کیف پول ترزور (Trezor) است. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل و مرور ویژگی‌های کیف پول Trezor بپردازیم

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امکان اینکه قیمت کیف پول سخت‌افزاری ترزور در آینده افزایش قیمت چشمگیری داشته باشد بسیار بالاست. معامله‌گران به دلیل ویژگی‌های امنیتی بالای آن حاضرند بیش از ۴۰۰ دلار برای خرید این کیف پول‌های سخت‌افزاری هزینه کنند. همین پیش‌بینی‌ها و اطلاعات سرمایه‌گذاران و کاربران زیادی را به این فکر انداخته است که تا قبل از گران شدن قیمت این کیف پول ماهیت کیف پول Trezor و آموزش این والت سرد (cool wallet) محبوب را بررسی کنند آن را بخرند. اگر شما هم به فکر خرید یک کیف پول سخت‌افزاری امن و مطمئن هستید، خواندن این مطلب راه را برایتان باز می‌کند.


کیف پول Trezor چیست؟

ترزور دستگاه سخت‌افزاری است که به‌عنوان یکی از انواع کیف پول ارزدیجیتال کارایی دارد و اولین بار در سال ۲۰۱۴ توسط SatoshiLabs راه‌اندازی شد. 

در دنیای ارز دیجیتال به آن کیف پول سخت‌افزاری یا wallet سرد هم می‌گویند. مهم‌ترین شاخصه‌ای که برای این کیف پول می‌شناسند نگهداری ارزهای دیجیتال در فضایی امن و مطمئن است.

Trezor بیشترین سطح امنیت را برای کنترل و جلوگیری از دسترسی هکرها و کلاهبرداران فراهم می‌کند و این امنیت مهم‌ترین دلیلی است که باعث شده کاربران، ترزور را نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری مثل کیف پول بلاکچین ترجیح دهند.

کلیدهای خصوصی برای ذخیره بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. در واقع این کلید‌ها در دستگاه یا حافظه فیزیکی ترزور حفظ می‌شوند و هیچ‌کس جز صاحب آن نمی‌تواند به آنها دسترسی داشته باشد. همین فرآیند باعث شده تا ترزور به کاربران خود تضمین دهد که کلیدهای خصوصی دارایی‌های آنها در برابر حملات سایبری و آنلاین محافظت خواهد شد.

این والت طوری طراحی شده است که آفلاین بماند و هرگز به هیچ سرور اینترنتی متصل نشود؛ بنابراین، هک کردن آن به‌صورت آنلاین غیرممکن است.

ویژگی‌های مهم کیف پول سرد ترزور کدامند؟

برخلاف سایر کیف پول‌های سخت‌افزاری، کیف پول‌های Trezor با بالاترین سطح امنیتی و پشتیبانی از ارز دیجیتال طراحی شده‌اند. هر دستگاه Trezor ویژگی‌های عالی و کاربردی مهمی مثل رابط کاربری آسان و پشتیبانی کامل دارد. 

ویژگی‌های رابط کاربری کیف پول Trezor

نگه داشتن ارز در صرافی به‌صورت طولانی‌مدت یکی از بزرگ‌ترین خطاهایی است که مبتدیان این بازار می‌توانند انجام دهند، اما بعضی از کاربران هم به بهانه سخت‌بودن کاربری و استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری، این غفلت را توجیه می‌کنند. ویژگی‌های رابط کاربری ترزرو باعث شده تا جایی برای این بهانه‌ها نباشد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر است:

رابط  کاربری آسان: پول سخت‌افزاری Trezor رابط کاربری آسانی دارد. برخلاف هر کیف پول سخت‌افزاری دیگری، Trezor Model T می‌تواند برای مبتدیانی که به‌تازگی وارد بازار شده‌اند، بسیار آسان و کاربردی باشد. 

صفحه نمایش دیجیتال: صفحه‌نمایش دیجیتال این کیف پول برای دسترسی بهتر به دستگاه‌ها و دارایی‌های دیجیتال بسیار مناسب است.

ماهیت پویا: با وجود اینکه این والت از چندین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند، رابط کاربری آن ماهیت پویا دارد. به‌عنوان‌مثال، کاربران می‌توانند با داشتن این کیف پول فقط روی رابط میان‌افزاری که از بیت کوین پشتیبانی می‌کند، سوئیچ کنند و هم‌زمان هم می‌توانند به رابط‌های میان‌افزاری که قابلیت پشتیبانی از چندین رمزارز دیگر را دارند، متصل شوند. 

امنیت انحصاری: چیزی که ضامن امنیت کیف پول ترزور است، امنیت انحصاری Shamir Backup است. این کیف پول دارایی کاربران خود را از هرگونه هک و حمله اینترنتی که می‌تواند به دستگاه کیف پول سخت‌افزاری آسیب برساند، محافظت خواهد کرد.

قطعاً یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که تا به حال در مورد آن زیاد شنیده‌اید، امنیت بیشتر در کیف پول‌های سخت افزاری همچون کیف پول ترزور است. برای فهم بهتر دلیل وجود امنیت، در ادامه چگونگی کارکرد این کیف پول را توضیح خواهیم داد.

یکی از نکات حائز اهمیتی که وجود دارد این است که کلیدهای خصوصی شما همیشه به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند و تقریباً نیازی به اتصال مستقیم به اینترنت وجود ندارد. این در حالی است که در موارد استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری روی دسکتاپ، موبایل یا کیف پول‌های تحت وب، احتمال حملات هکرها از طریق ویروس‌ها یا بدافزارها وجود دارد. پس می توان این امکان در کیف پول‌ های سخت افزاری را از مزیت‌های آنها به شمار آورد.

معایب کیف پول ترزور

یکی از نکات منفی که در این کیف پول وجود دارد این است که شما برای تهیۀ یک کیف پول ترزور باید هزینه‌ای حدود 99 دلار بپردازید. اگر موجودی شما کمتر از 1000 دلار است، احتمالاً بهتر است که از کیف پول‌های رایگان نرم افزاری استفاده کنید.

نکته دیگری که قبل از خرید کیف پول‌های سخت افزاری باید بدانید این است که چند وقت یک‌بار قصد استفاده از کیف پول خود را دارید. هر بار که قصد استفاده از کیف پول سخت افزاری خود را دارید، باید به دسکتاپ متصل شوید و پسورد شخصی خود را وارد کنید. طبیعتاً راه‌های راحت‌تری برای دسترسی به موجودی خود برای تعداد دفعات زیاد اتصال وجود دارد. به همین دلیل یکی از ایراداتی که کاربران به کیف پول ترزور وارد می‌دانند، این موضوع است.

یکی دیگر از نکاتی که وجود دارد، محیط کاربری این کیف پول است. در این کیف پول، محیط کاربری مخصوصاً برای کسانی که قبلاً از چنین وسیله‌هایی استفاده نکرده‌اند، اندکی پیچیده به نظر می‌رسد. به همین دلیل بهتر است که قبل از استفاده از این کیف پول، دستورالعمل‌های استفاده از آن را به طور کامل مطالعه کنید.


ویژگی‌های کاربردی والت ترزور

کمپانی Trezor مشابه Ledge، چندین ویژگی کاربردی‌تر برای کاربران مدل‌های One و Model T ارائه کرده است. یکی از بهترین ویژگی‌های دستگاه Model T، امکان بازیابی سید والت (Seed Recovery) است. این ابزار برای ذخیره ارز دیجیتال بیت کوین بسیار مهم است و آن را به بهترین کیف پول بیت کوین btc تبدیل می‌کند. همچنین این ویژگی برای دارندگان و کاربرانی که رمز عبور و اطلاعات خود را در صورت آسیب‌دیدن دستگاه، سرقت یا فراموشی ازدست‌داده‌اند، بسیار مناسب است. این برند برای بهبود سازگاری با دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌های مختلف هم نرم‌افزار کیف پول ترزور را طراحی کرده است که می‌تواند کل ویژگی‌ها و اطلاعات کیف‌پول فیزیکی را روی دسکتاپ اجرا کند.

ذخیره‌سازی سرد یا آفلاین

این دستگاه شباهت زیادی به کیف پول کریپتو Ledger Nano X دارد. این کیف پول موبایلی با سیستم‌عامل‌های ویندوز، macOS و لینوکس سازگار است. همچنین از پلتفرم اندروید هم با کمک پشتیبانی OTG پشتیبانی می‌کند. بااین‌وجود، در حال حاضر هیچ پشتیبانی‌ خاصی برای پلتفرم iOS در ترزور در دسترس نیست.

برنامه کیف پول سخت افزاری تریزور مبتنی بر مرورگر (کیف پول وب) را می‌توان برای ارتباط با کیف پول سرد آن استفاده کرد. وب‌سایت Trezor راهنمای کامل راه‌اندازی نرم‌افزار و دستگاه را برای کاربران خود به اشتراک گذاشته است تا کاربران و مبتدیانی که برای اولین‌بار از این کیف‌پول استفاده می‌کنند و نیاز به آموزش کیف پول ترزور (TREZOR) دارند از اطلاعات و راهنمای سایت استفاده کنند.

کیف پول برای اتصال به دسکتاپ و سایر دستگاه‌ها به کابل USB نیاز دارد. دستگاه‌های Trezor دارای مشخصات کد پین هستند که هنگام اتصال با کابل USB استفاده می‌شود.

ذخیره‌سازی بیت کوین در کیف پول Trezor

کیف Trezor Model T پشتیبانی بومی برای تراکنش‌های بیت کوین ارائه می‌دهد. تراکنش‌های متعدد برای بیت کوین گلد، بیت کوین کش، دش، لایت کوین، دوج کوین، زی کش و ورت کوین هم جزء لیست پشتیبانی این کیف پول است. اینها فقط برخی از رمزارزهای محبوبی هستند که توسط کیف پول Trezor Bitcoin پشتیبانی می‌شوند. البته این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از رمزارزها در لیست پشتیبانی کیف پول نباشد، در چنین شرایطی مجبور به استفاده از کیف پول دومی هستید، پس توصیه می‌کنیم قبلا از استفاده از کیف پول، مطمئن شوید که رمزارز مورد نظر شما در لیست پشتیبانی کیف پول قرار دارد. 

امنیت بالا در دسترسی و انتقال دارایی‌ها

هنگام استفاده از کیف پول ترزور برای ارسال یا دریافت وجوه دارایی‌های دیجیتال به احراز هویت کلید خصوصی نیاز دارید. احراز هویت دومرحله‌ای برای امنیت بیشتر انجام می‌شود. این احراز هویت به امنیت کیف پول‌های مدل T کمک می‌کند. علاوه بر این، ترزور با کلید امنیتی FIDO2 قابل‌دسترسی است. این کلید با سایر خدمات کیف‌پول هم پشتیبانی می‌شود.

ویژگی‌های پشتیبانی کیف پول ترزور

این شرکت دارای منابع آموزشی فراوانی است و همین دلیل باعث شده تا پشتیبانی Trezor گسترده و کامل باشد؛ تا‌جایی‌که ترزور را به‌عنوان دایره‌المعارف آنلاینی برای کیف پول‌های ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌گیرند. ذکر این نکته را هم از قلم نیندازیم که اکثر ویژگی‌های پشتیبانی آن برای تراکنش‌های بیت کوین و بیت کوین کش طراحی شده‌اند. 

بخش پرسش‌وپاسخ متداول دستگاه‌های Trezor هم برای پاسخ‌دهی به پرتکرارترین سؤال‌های کاربران است تا بتوانند با مراجعه به این بخش و خواندن سؤال‌ها و تجربه‌های مشابه، مشکلات استفاده از ترزرو را برطرف کنند.

انواع مدل‌های محصولات Trezor

 خط تولید کلی Trezor دارای دو کیف پول سخت‌افزاری و یک کیف پول نرم‌افزاری است که امکان استفاده از هر دو آنها برای کاربران وجود دارد:

ترزور مدل ۱ (Trezor One)

والت Trezor One اولین کیف پول HD سخت‌افزاری است که توسط Satoshi Labs، کمپانی سازنده کیف پول‌ٰهای ترزور، تولید شده است. این کیف‌پول امنیت بالایی دارد و از کلیدهای خصوصی کاربران مراقبت می‌کند. پس از وارد کردن عبارت عبور ۲۴ کلمه‌ای، کل کیف پول به طور خودکار یک نسخه پشتیبان از اطلاعات و کلید‌ها را  ثبت می‌کند تا اطلاعات کاربران در صورت سرقت یا گم‌شدن غیرقابل دسترسی نباشند.

ترزور مدل تی (Trezor Model T)

کیف Trezor Model T دومین کیف پول فعال و پرکاربرد در خط تولید کیف پول ترزور است. این مدل یک کیف پول سخت‌افزاری پیشرفته در بازار ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. مدل تی از کلید دسترسی اصلی برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال استفاده می‌کند.

کیف پول تحت وب ترزور بریج (Trezor Bridge)

این کیف پول برنامه نرم‌افزاری است که ارتباط بین دستگاه سخت‌افزاری Trezor، رایانه و مرورگرهای پشتیبانی شده را امکان‌پذیر می‌کند. در اصل Trezor Bridge یک برنامه رابط است و برای ارتباط بهتر بین کیف پول و صرافی‌های آنلاین استفاده می‌شود.

قیمت کیف پول‌های Trezor

قیمت کیف پول ترزور ممکن است در کشورهای مختلف و دوره‌های زمانی متفاوت تغییر کند. این دستگاه هم‌اکنون در کشورهای اروپایی با قیمت ۱۶۰ یورو یا ۱۲۵ پوند به فروش می‌رسد. در مقایسه با هر کیف پول سخت‌افزاری دیگری، Trezor One  پایین‌ترین قیمت را دارد و با قیمت ۵۵ دلار در بازار قابل‌دسترسی است. Ledger Nano X  نزدیک‌ترین رقیب برای محصول Trezor Model T است. شرکت Satoshi Labs قصد دارد با ارائه والت جدید با قیمت ۱۲۰ دلار رقیب خود، کیف پول لجر را از میدان به در کند، از طرف دیگر Trezor One رقیب نزدیکی برای لجر Nano S است و به همین دلیل این مدل را ۶۰ دلار قیمت‌گذاری کرده‌اند.

علاوه بر این دستگاه‌ها، Trezor یک رقیب سخت‌افزاری دیگر هم دارد و آن هم کیف پول رمزنگاری KeepKey است. KeepKey حدود ۵۰ دلار قیمت‌گذاری شده است. با این‌ وجود، این کیف‌پول ویژگی‌های امنیتی کیف پول Ledger و Trezor را ندارد.

راهنمای نصب و راه‌انداری کیف پول Trezor 

بعد از خرید این کیف پول اصلا برای نصب و استفاده آن نگران نباشید. راه‌اندازی کیف پول Trezor به‌راحتی قابل انجام است. جعبه کیف پول شامل موارد زیر است:

  • دستگاه کیف پول سخت‌افزاری
  • رابط، کابل USB
  • کارت بازیابی کیف پول (Recovery Seed) 
  • کتابچه راهنمای استفاده 

برای آشنایی بیشتر و استفاده آسان‌تر از کیف‌پول، ما مراحل استفاده از کیف پول ترزور را به شما آموزش می‌دهیم:

  1. اتصال کیف پول: والت را با کابل USB به کامپیوتر وصل کنید. بهتر است برای برقراری اتصال پرسرعت از آخرین پورت USB استفاده کنید. در این مرحله صفحه لمسی Trezor لوگو و لینک وب‌سایت را نشان می‌دهد. روی پیوندهای ظاهر شده در صفحه لمسی ضربه بزنید.
  2. نصب کیف پول: بعد از اتصال کیف پول به کامپیوتر باید کیف پول را نصب کنید. برای این کار روی «Yes Install» کلیک کرده و جدیدترین سیستم‌عامل Trezor را روی کامپیوتر نصب کنید.
  3. وارد کردن اطلاعات شناسایی: یکی از مهم‌ترین اطلاعات شناسایی برای استفاده از ترزور اثر انگشت است. اثر انگشت خودتان را در صفحه سخت‌افزار Trezor بررسی کنید و از درست و کامل بودن آن مطمئن شوید. سپس این اثر انگشت‌ها را با آنهایی که روی صفحه کامپیوتر وجود دارد مطابقت دهید؛ روی «ادامه» کلیک کنید و دستگاه کیف پول را از رایانه جدا کنید.
  4. انتخاب نام برای کیف پول: کیف پول سخت‌افزاری را مجدداً در رایانه قرار دهید و دوباره روی صفحه ورود به کیف پول  کلیک کنید و یک نام به کیف پول ترزور اضافه کنید.
  5. ایجاد رمز عبور: یک رمز عبور برای کیف پول ایجاد کنید. تعیین کردن رمز عبور بسیار مهم است، و جزء اصلی‌ترین مرحله از کل فرآیند راه‌اندازی Trezor است.
  6. ثبت عبارت پشتیبانی: بعد از تعیین رمز، از رمزی که مشخص کرده‌اید استفاده کنید و وارد کیف پول شوید. همچنین در این مرحله یک عبارت پشتیبان ۲۴ کلمه‌ای نمایش داده می‌شود که باید آن را یادداشت کنید. این مرحله بسیار مهم است زیرا عبارت عبور نمی‌تواند دوباره بازیابی شود.

در کل فرآیند راه‌اندازیTrezor، مهم است که کاربر کلیدهای خصوصی، پین و عبارت عبور را روی کاغذهای مختلف یادداشت کند.  مطمئن باشید آنها را در جای امنی یادداشت و نگه‌داری می‌کنید.

آموزش انتقال ارز دیجیتال به کیف پول Trezor

پس از یادگیری نحوه دسترسی به کیف پول Trezor ، وقت آن رسیده تا درباره روش انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول هم با شما صحبت کنیم. برای استفاده از این والت آن را به کامپیوتر وصل کرده و رمز عبور را وارد کنید. از طریق افزونه گوگل کروم به وب‌سایت Trezor مراجعه و نرم‌افزار وب Trezor را اجرا کنید. در گوشه سمت چپ بالای برنامه وب، یک کادر کشویی وجود دارد که ارزهای دیجیتال موجود را برای انتخاب نشان می‌دهد. ارز دیجیتال مورد نظر را انتخاب کنید. روی «دریافت» کلیک کنید و آدرس کیف پول گیرنده را وارد کنید. مراقب باشید آدرس اشتباه را کپی نکنید زیرا تراکنش‌ها برگشت‌ناپذیر هستند. روی دریافت کلیک کنید و رمزارز را به کیف پول Trezor منتقل کنید. بسته به ارزهای دیجیتال موجود در کیف پول چند دقیقه یا چند ساعت طول می‌کشد تا کیف پول تراکنش را ثبت و منعکس کند.