یک تقاطع نزولی که می‌تواند کار دست بیت کوین دهد؛ احتمال سقوط تا ۳۵ هزار دلار

یک تقاطع نزولی که می‌تواند کار دست بیت کوین دهد؛ احتمال سقوط تا ۳۵ هزار دلار

در نمای ۱ روزه بازار بیت کوین یک تقاطع نزولی بین میانگین‌های متحرک دیده می‌شود که می‌تواند در ادامه منجر به شکل‌گیری یک سقوط عمیق‌تر در بازار شود. کارشناسان معتقدند آثار مخرب این نشانه نزولی می‌تواند در مقایسه با سال‌های گذشته جدی‌تر باشد. به گزارش کوین تلگراف، از روز گذشته در نمای ۱ روزه بازار بیت کوین یک الگوی نموداری تشکیل شده است که می‌تواند در ادامه با سقوط عمیق‌تر قیمت همراه باشد. زمانی که میانگین متحرک نمایی (EMA) ۵۰ روزه میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه را قطع کند، انتظار می‌رود که قیمت در ادامه کاهش یابد و از آن با عنوان «تقاطع مرگ» یاد می‌شود. تشکیل این تقاطع نتیجه سقوط قیمت در دو ماه گذشته و فاصله‌گرفتن از اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلار است.

بررسی سابقه تشکیل تقاطع مرگ در بازار

بررسی سابقه تشکیل تقاطع مرگ در بازار

تعداد موارد تشکیل تقاطع مرگ در بازار بیت کوین، در طول دو سال گذشته بسیار کم بوده است. برای مثال، در مارس سال ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸)، پس از آنکه قیمت بیت کوین از ۹,۰۰۰ دلار به زیر ۴,۰۰۰ دلار سقوط کرد، این تقاطع نزولی هم شکل گرفت؛ این یعنی میانگین‌های متحرک نمایی ۵۰ و ۲۰۰ روزه در پیش‌بینی روند قیمت در آن زمان ناکارآمد ظاهر شده بودند. پس از شکل‌گیری این تقاطع نزولی قیمت تا پایان همان سال به اوج ۲۹,۰۰۰ دلاری رسید و خللی در روند صعودی قیمت ایجاد نشد.


در ژوییه (تیر) ۲۰۲۱ هم تقاطع مرگ در نمای ۱ روزه بازار بیت کوین تشکیل شده بود که مانند مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) در پیش‌بینی روند بازار ناموفق عمل کرد. در آن زمان تشکیل این الگوی نزولی با افزایش فشار فروش همراه نشد و نوسان قیمت تا رسیدن به اوج تاریخی ۶۹,۰۰۰ دلاری در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان) محدود بود. در هر دو نمونه‌ای که شرایط آنها را بررسی کردیم، تشکیل تقاطع مرگ در ادامه با انتشار یک خبر مثبت همراه شده که احتمالاً تأثیر این الگوهای نزولی را محدودتر کرده است.


برای مثال، بازیابی قیمت بیت کوین در ژوییه ۲۰۲۱ عمدتاً تحت‌تأثیر شایعات مربوط به پذیرفته‌شدن بیت کوین به‌عنوان یکی از روش‌های پرداختی مورد‌تأیید فروشگاه اینترنتی آمازون بوده است؛ خبری که بعدها مشخص شد صحت ندارد. برگزاری کنفرانس بی‌ورد (The B-Word) که جک دورسی، ایلان ماسک و کتی وود (Cathie Wood)، مدیرعامل آرک اینوست (ARK Invest)، در آن حضور داشتند و نظرات مثبت خود را درباره آینده بیت کوین مطرح کردند نیز در نهایت به بازیابی قیمت کمک کرد. در مارس ۲۰۲۲ (اسفند ۹۹) هم پس از آنکه بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد قصد دارد سیاست‌های پولی خود را برای مقابله با شرایط بد اقتصادی ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا تغییر دهد و از پیامدهای سقوط بازار سهام جلوگیری کند، روند صعودی قیمت آغاز شد.


سقوط اخیر قیمت بیت کوین تحت‌تأثیر نگرانی سرمایه‌گذاران در رابطه با تصمیم فدرال رزرو برای سریع‌ترکردن روند توقف سیاست‌های پولی تسهیلی است که شامل توقف برنامه خرید ۱۲۰ میلیارد دلار دارایی در ماه و افزایش سه‌مرحله‌ای نرخ بهره بانکی در سال جدید است.به طور کلی، افزایش نرخ بهره بانکی می‌تواند باعث شود تا دارایی‌های پرریسک مانند بیت کوین، در مقایسه با دارایی‌هایی کم‌خطر مثل اوارق قرضه دولتی، برای سرمایه‌گذاران جذابیت کمتری داشته باشند؛ چراکه بازدهی مثبت سالانه اوراق قرضه دولتی تضمین‌شده است اما سرمایه‌گذاری در بازار سهام یا ارز دیجیتال می‌تواند با ضرر همراه شود.


نوئله آچسون (Noelle Acheson)، یکی از مدیران جنسیس گلوبال تریدینگ (Genesis Global Trading)، در مصاحبه اخیر خود با وال‌استریت ژورنال گفته است «سقوط اخیر قیمت‌ها ثابت می‌کند که بیت کوین مثل سایر دارایی‌های پرریسک عمل می‌کند» و افزود که «سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت اولین کسانی خواهند بود که از بازار خارج می‌شوند».در نتیجه، کاهش حجم نقدینگی همراه با شکل‌گیری تقاطع مرگ، می‌تواند با افزایش بیشتر فشار فروش در بازار بیت کوین همراه شود؛ مگر اینکه قیمت بیت کوین از ناحیه حمایتی فعلی در محدوده ۴۰,۰۰۰ دلار و سطح ۰.۳۸۲ اصلاحی فیبوناچی به سمت بالا حرکت کند.


شکسته‌شدن حمایت ۴۰,۰۰۰ دلاری می‌تواند با سقوط قیمت به سطح اصلاحی بعدی فیبوناچی در ۳۵,۰۰۰ دلار همراه باشد.