کیف پول سخت‌افزاری چیست؟ معرفی کیف پول‌های سخت‌افزاری برتر

کیف پول سخت‌افزاری چیست؟ معرفی کیف پول‌های سخت‌افزاری برتر

در دنیای ارزهای دیجیتال، ذخیره‌سازی امن دارایی‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل است. دنیای کریپتو، دنیای خطرناکی است، بازیگران مخرب در همه جا وجود دارند، و استراتژی‌های فراوانی برای سرقت موجودی کاربران به کار می‌گیرند. از طرف دیگر، اشتباهات سهوی انسانی هم تاکنون میلیون‌ها دلار سرمایه را بر باد داده است. استفاده از یک راهبرد مناسب برای تأمین امنیت دارایی‌ها، از وظایف اصلی یک سرمایه‌گذار ارز دیجیتال است. یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای این کار، استفاده از «کیف پول سخت‌افزاری» برای ذخیره ارزهای دیجیتال است. برای ذخیره دارایی‌های دیجیتال، کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان زیادی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها امنیت بالایی هم دارند. اما اگر سرمایه شما بسیار زیاد است و یا امنیت بیشتری می‌خواهید، باید کمی هزینه کنید و کیف پول سخت‌افزاری بخرید. در این مقاله، ضمن توضیح این‌که کیف پول سخت‌افزاری چیست، چگونه کار می‌کند و چه مزایایی دارد، بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود را هم معرفی می‌کنیم.

کیف پول سخت‌افزاری چیست؟

کیف پول سخت‌افزاری (Hardware wallet)، دستگاهی فیزیکی است که به‌طور ویژه برای ذخیره‌سازی امنِ دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این دستگاه کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال را به شکل آفلاین (بدون نیاز به اینترنت) در خود ذخیره می‌کند و به همین دلیل امنیت بیشتری نسبت به کیف پول‌های دسکتاپ و موبایلی دارد. کیف پول‌های سخت‌افزاری دارایی ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای هستند که امکان حمله از سوی هکرها را به میزان چشمگیری کاهش می‌دهند، به این معنی که هکرها نمی‌توانند بدون اجازه دارنده، به دارایی‌ها دسترسی پیدا کنند.


یک کیف پول سخت‌افزاری خوب باید تضمین‌کننده این موضوع باشد که کلیدهای خصوصی هیچ‌گاه از دستگاه خارج نمی‌شود و کسی به آن‌ها دسترسی پیدا نمی‌کند. این کلیدها به شکلی بسیار امن و با استفاده از تکنیک‌های رمزنگاری در حافظه کیف پول نگهداری می‌شوند.


کلید خصوصی چیست؟

کلید خصوصی، گذرنامه‌ای برای ورود به اکوسیستم ارزهای دیجیتال است. در حوزه ارزهای دیجیتال فقط با کلیدهای خصوصی است که می‌توانید اثبات کنید مالک یک دارایی هستید یا نه. از بسیاری از جنبه‌ها، کلید خصوصی شبیه کلیدهایی است که در زندگی رومزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم. می‌توانید کلید خصوصی را مانند کلمه عبور حساب‌های اینترنتی خود در نظر بگیرید. با این کلیدها می‌توانید به ارزهای دیجیتال خود دسترسی داشته باشید، آن‌ها خرج کنید و یا انتقال دهید.


اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی داشته باشد، عملاً دارایی‌های شما مال او است. اگر کلید خصوصی خود را گم کنید، تملک دارایی‌هایتان از اختیار شما خارج می‌شود، چراکه در دنیای غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال، امکان بازیابی رمز عبور وجود ندارد و هیچ بانکی وجود ندارد که با تماس با آن بتوانید تراکنش‌ها را برگشت بزنید.


کلیدهای خصوصی برای کاربران ارز دیجیتال بسیار باارزش هستند و باید به دقت و به صورت امن و مخفی از آن‌ها نگهداری شود. عجیب نیست که هکرها و کلاهبردارها با توسل به روش‌های مختلفی مانند فیشینگ، تلاش می‌کنند که کلیدهای خصوصی را بدزدند.


ذخیره‌سازی این کلیدها ساده است. کلیدهای خصوصی رشته‌ای از حروف و اعداد هستند و فقط کافی است آن‌ها را بر روی کاغذ نوشته و در مکان امنی مانند گاوصندوق نگهداری کنید. اما برای انجام تراکنش باید به این کلیدها دسترسی داشته باشید.


عبارات بازیابیِ ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای که با آن‌ها می‌توانید در صورت حذف یا گم شدن کیف پول، دارایی‌های خود را بازیابی کنید، طی فرایندی با استفاده از همین کلیدهای خصوصی ساخته می‌شوند. بنابراین داشتن عبارات بازیابی مانند داشتن کلید خصوصی است.


چگونه کار می‌کند؟

اگرچه نحوه ساخت و ساختار فنی کیف پول‌های سخت‌افزاری بسیار پیچیده است، کار کردن با آن برای همه آسان است و هر کس که کمترین شناختی از دنیای فناوری داشته باشد می‌تواند از آن‌ها برای ذخیره و انتقال امن ارزهای دیجیتال استفاده کند.


از آنجا که کیف پول‌های سخت‌افزاری همواره آفلاین هستند، برای استفاده از آن‌ها به نرم‌افزار و دستگاه متصل به اینترنت نیاز است. به دلیل وجود ساختارهای امنیتی روی کیف پول‌های سخت‌افزاری، می‌توانید آن‌ها را به کامپیوترهای شخصی یا تلفن همراه وصل کنید، بدون اینکه نگران درز کردن اطلاعات مربوط به کلید خصوصی باشید.


هر کیف پول سخت‌افزاری یک نرم‌افزار مخصوص دارد که می‌توانید از سایت رسمی آن، نرم‌افزار را دانلود و روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. همچنین نرم‌افزارهای معتبر موبایلی هم می‌توانند به کیف پول سخت‌افزاری متصل شوند. بعد از وصل دستگاه کیف پول به کامپیوتر، و از طریق ارتباط با نرم‌افزار مخصوص، کاربر می‌تواند موجودی خود را کنترل کرده یا انتقال دهد.


چرا باید از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کرد؟


دو مزیت اصلی کیف پول‌های سخت‌افزاری نسبت به کیف پول‌های نرم‌افزاری عبارتند از:


امنیت

امنیت بیشتر کیف پول‌های سخت‌افزار به این معنی نیست که کیف پول‌های نرم‌افزاری امن نیستند. با این حال، کیف پول‌هایی که کلیدهای خصوصی را روی کامپیوتر یا تلفن‌های هوشمند ذخیره می‌کنند، موجودی کاربران را در برابر طیف گسترده‌ای از حملات هکرها، آسیب‌پذیر می‌کنند. بدافزارها می‌توانند فعالیت‌های مربوط به ارزهای دیجیتال در این دستگاه‌ها را شناسایی کرده و موجودی کاربران را خالی کنند.


کیف پول سخت‌افزاری مانند یک گاوصندوق غیرقابل نفوذ با یک حفره بسیار ریز است. فرض کنید کاربر می‌خواهد یک تراکنش انجام دهد. برای این کار باید درخواست خود را از طریق این حفره وارد گاوصندوق کند. تصور کنید یک موجود جادویی (کلید خصوصی) در داخل گاوصندوق است که از یک جادوی رمزنگاری برای امضای معامله استفاده می‌کند؛ این موجود نمی‌تواند از گاوصندوق خارج شود، هیچ راه خروجی برای این کار وجود ندارد و حفره نیز بسیار ریزتر از آن است که این موجود بتواند از طریق آن خارج شود. تنها کاری که این موجود می‌تواند انجام دهد، دریافت تراکنش و تایید آن و بازپس دادن تأییدیه از طریق حفره است.


حتی اگر شخصی بتواند کیف پول سخت‌افزاری شما را به صورت فیزیکی به دست آورد، با وجود پین‌کدها نمی‌تواند دارایی‌ها را خرج کند. اگر چندین بار پین اشتباه وارد شود، دستگاه به طور خودکار به تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد.


وجوهی که از آن‌ها به طور فعال برای خرج کردن، سهام‌‌گذاری (Staking)، وام‌دهی و یا معامله (ترید) استفاده نمی‌شود، بهتر است به صورت سرد (Cold – به معنای آفلاین) ذخیره‌سازی شوند. کیف پول سخت‌افزاری وسیله‌ای مناسب برای دستیابی به این هدف است، حتی برای کاربرانی که دانش فنی کافی ندارند.


پشتیبانی از بسیاری از ارزهای دیجیتال

کیف پول‌های سخت‌افزاری از تعداد بسیار زیادی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و یک فرد با خرید یک کیف پول می‌تواند صدها کوین و توکن مختلف را روی آن ذخیره کند.


البته برخی مدل‌های کیف پول‌های سخت‌افزاری ممکن است از بعضی ارزهای دیجیتال پشتیبانی نکنند، بنابراین بهتر است قبل از خرید، با مراجعه به سایت رسمی کیف پول، از امکان‌ ذخیره‌سازی ارز دیجیتال مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.


اگر کیف پول سخت‌افزاری سرقت شد چه می‌شود؟

در زمان راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری، به کاربر تعدادی (۱۲ یا ۲۴) کلمه بازیابی داده می‌شود که همان نسخه پشتیبان یا بک‌آپ کیف پول است و باید در جایی امن یادداشت و نگهداری شود. در صورت به سرقت رفتن یا خرابی کیف پول سخت‌افزاری، برای دسترسی مجدد به دارایی‌ها، کاربر کافی است آن ۱۲ یا ۲۴ کلمه را در یک کیف پول نرم‌افزاری وارد کند. حتماً کلمات بازیابی را در جایی امن یادداشت کنید.


کیف پول‌های سخت‌افزاری محبوب

کیف پول‌های سخت‌افزاریِ بسیاری در بازار وجود دارد که همه آن‌ها ویژگی‌های مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. در ادامه چند مورد از این کیف پول‌ها به صورت اجمالی معرفی شده است اما مطالب مربوط به بررسی و آموزش این کیف پول‌ها، به صورت جامع در وب‌سایت ارزدیجیتال منتشر شده است.


لجر Ledger


لجر، یک شرکت فرانسوی سازنده کیف پول سخت‌افزاری است. محصولات این شرکت محبوب‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری موجود در بازار هستند و چند میلیون کاربر از آن‌ها استفاده می‌کنند. طراحی محصولات لجر بسیار ساده و جمع‌و‌جور بوده و رابط کاربری این کیف پول‌ها نیز ساده و قابل اتکاست. کاربر می‌تواند به راحتی با نمایش‌گرِ روی کیف پول و به‌‌وسیله نرم‌افزار «Ledger Live» با این کیف پول کار کند. همچنین استفاده از آن‌ها به‌وسیله سرویس‌های نرم‌افزاری کیف پول نظیر «مای اتر ولت»، «الکتروم» و «مای‌سیلیوم»، امکان‌پذیر است.

ترزور

ترزور Trezor

(Trezor) یکی دیگر از کیف پول‌های سخت‌افزاری معتبر است که توسط شرکت ساتوشی‌لبز ساخته می‌شود. دفتر مرکزی این شرکت در جمهوری چک مستقر است و مانند لجر بهترین و امن‌ترین کیف پول‌های سخت افزاری دنیا را می‌سازد. ترزور وان (Trezor One) اولین مدل کیف پول سخت‌افزاری بیت کوین است که در سال ۲۰۱۴ به بازار عرضه شد. کیف پول ترزور در عین قابلیت‌های امنیتی یک کیف پول سرد، راحتی استفاده را نیز، درست به‌مانند کیف پول‌های داغ به ارمغان می‌آورد. انواع مدل‌های این کیف پول عبارتند از ترزور وان و ترزور مدل تی. ترزور نیز مانند دیگر همتایان خود از تعداد زیادی از کوین‌ها پشتیبانی می‌کند. البته مدل ترزور وان از ریپل و چند ارز دیجیتال دیگر پشتیبانی نمی‌کند.


کول والت CoolWallet

کول والت (CoolWallet) یکی از زیباترین و خوش‌دست‌ترین کیف پول‌های سخت‌افزاری است. این کیف پول مانند کارت اعتباری طراحی شده است و حمل و استفاده از آن به آسانی انجام می‌شود.

کول والت صفحه نمایش کوچکی دارد و از طریق بلوتوث به تلفن همراه وصل می‌شود. کول ولت نسبت به رقبای خود از کوین‌ها و توکن‌های کمتری پشتیبانی می‌کند


کیپ‌کی Keepkey

کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی (Keepkey) اولین بار در سال ۲۰۱۵ عرضه شد. طراحی زیبا، امنیت بالا، کاربری آسان و قیمت منطقی از ویژگی‌های مثبت این کیف پول سخت‌افزاری است. شرکت کیپ‌کی در سال ۲۰۱۵ توسط «دارین استنسفیلد» (Darin Stanchfield) در آمریکا راه‌اندازی شده است.


کیپ‌کی در مقایسه با رقبای بزرگش، یعنی لجر و ترزور، از اعتبار و شهرت کمتری برخوردار است و از کوین‌های کمتری پشتیبانی می‌کند اما برخی ویژگی‌های کیپ‌کی به آن در مقابله این دو غول برتری می‌دهد، از جمله مقرون به صرفه بودن نسبی، طراحی زیبا و کاربر پسند بودن. اگر اندازه کیف پول برایتان مهم نیست (سایز کیپ‌کی بزرگتر از دیگر کیف پول‌های سخت‌افزاری است)، کیپ‌کی می‌تواند گزینه مناسبی برایتان باشد.

برای چه کسانی مناسب است؟

بدیهی است که کیف پول سخت‌افزاری شاید برای افراد تازه‌وارد به حوزه ارزهای دیجیتال مناسب نباشد. کسانی که با سرمایه بسیار پایین وارد بازار می‌شوند بهتر است در روزهای ابتدایی اقدام به خرید والت سخت‌افزاری نکنند تا به خوبی با این حوزه آشنا شوند.


لازم به تأکید است که در حال حاضر کیف پول‌های نرم‌افزاری رایگان بسیار امنی وجود دارند که اگر تمام موارد امنیتی را رعایت کنید، شاید اصلاً نیاز به تهیه کیف پول سخت‌افزاری نباشد.


اگر معامله‌گری هستید که روزانه بارها اقدام به نوسان‌گیری می‌کند و موقعیت‌های خرید و فروش بسیاری باز می‌کند، استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری منطقی نخواهد بود.


اما افرادی که اقدام به سرمایه‌گذاری‌های سنگین و بلندمدت کرده و برای ماه‌ها و یا حتی سال‌ها دست به دارایی خود نمی‌زنند، بهتر است از کیف پول‌های سخت‌افزاری استفاده کنند. همچنین این کیف پول‌ها برای افرادی که نگران از دست رفتن سرمایه‌هایشان هستند و مسئله امنیت برای آن‌ها بسیار مهم است، مناسب است.


یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این کیف پول‌ها، پشتیبانی از تعداد زیادی از کوین‌ها و توکن‌هاست. کیف پول‌های سخت‌افزاری صدها ارز مختلف را در خود ذخیره‌سازی می‌کنند. پس سرمایه‌گذارانی که دایره فعالیت آن‌ها، تعداد زیادی از کوین‌ها را شامل می‌شود، می‌توانند لذت استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری را تجربه کنند.


محدودیت‌ها

کیف پول سخت‌افزاری در کنار مزیت‌های فوق‌العاده، معایبی هم دارد. اگرچه آن‌ها امن‌ترین روش برای نگهداری از ارزهای دیجیتال هستند اما با برخی محدودیت‌ها روبه‌رو هستند.


این کیف پول‌ها تعادل مناسبی بین امنیت و کاربرپسند بودن ایجاد می‌کنند، اما به وضوح روشن است که استفاده از کیف پول‌های موبایلی مانند کوینومی و اکسودوس بسیار آسان‌تر از کیپ‌کی یا ترزور است.


همانطور که گفته شد، کیف پول‌های سخت‌افزاری، امن‌تر از هر کیف پول دیگری هستند. اما بازهم امنیت صددرصدی را تضمین نمی‌کنند. تهدید جانی کاربر می‌تواند او را مجبور کند که رمز کیف پول را در اختیار سارقان قرار دهد. همچنین هکرهای حرفه‌ای می‌توانند در صورت دسترسی فیزیکی به کیف پول سخت‌افزاری، از دستگاه سوءاستفاده کنند. (در این خصوص بخوانید: آسیب‌پذیری کیف پول ترزور)


با این حال، تاکنون در دنیای واقعی کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر امنیت و رضایت مصرف‌کننده از امتحانشان سربلند بیرون آمده‌اند. وقتی آسیب‌پذیری این کیف پول‌ها توسط کارشناسان امنیتی گزارش می‌شود، سازندگان به سرعت مشکل را رفع می‌کنند. اما این بدین معنی نیست که سرقت از این کیف پول‌ها کاملاً غیرممکن است.


حملاتِ قبل از راه‌اندازی کیف پول هم از لحاظ تئوری محتمل است. یک بازیگر مخرب می‌تواند با ایجاد یک حفره امنیتی در فرآیند طراحی و ساخت دستگاه، آن را آسیب‌پذیر کند تا وقتی کاربر کوین‌های خود را در کیف پول ذخیره کرد، از آن حفره استفاده کرده و موجودی کیف پول را خالی کند. بنابراین معتبر بودن کیف پول اهمیت بالایی دارد و نباید به هر دستگاهی با برند متفرقه که نام کیف پول سخت‌افزاری را یدک می‌کشد، اعتماد کرد.


یکی دیگر از محدودیت‌‌های کیف پول سخت‌افزاری این است که کاربر خود باید مسئولیت حضانت از دارایی‌های خود را بر عهده بگیرد. بسیاری این موضوع را یک مزیت می‌دانند چرا که هیچ شخص ثالثی مسئولیت مدیریت بودجه شما را ندارد. اما این می‌تواند به این معنی باشد که اگر چیزی اشتباه پیش برود، دیگر هیچ راهی برای بازیابی دارایی‌ها وجود ندارد.


نتیجه‌گیری

اگر سرمایه‌گذاریِ سنگینی روی ارزهای دیجیتال انجام‌ داده‌اید، اگر قصد نگهداری بلندمدت دارایی‌هایتان را دارید و اگر امنیت کیف پول‌های نرم‌افزاری برایتان کافی نیست، می‌توانید یک کیف پول‌ سخت‌افزاری تهیه کنید.


محدودیت‌های کیف پول‌های سخت‌افزاری در برابر امکانات فوق‌العاده‌ای که در اختیار کاربران قرار می‌دهند ناچیز است. تقریبا هیچ روش دیگری برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال، به اندازه کیف پول‌های سخت‌افزاری امن نیست. هیچ جایگزینی بهتری برای ذخیره‌سازی سرد توکن‌ها و کوین‌ها وجود ندارد.


طیف وسیعی از کیف پول‌های سخت‌افزاری در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد و هر کاربر برای انتخاب یکی از آن‌ها باید به اولویت‌‎های خود، امنیت کیف پول، کوین‌های پشتیبانی شده و ویژگی‌های دیگر کیف پول سخت‌افزاری توجه کند.