کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

یک کیف پول نرم‌افزاری است که کلیدهای عمومی و خصوصی مرتبط با بلاک چین را در خود نگه می‌دارد. از این کلیدها برای ارسال و دریافت داده‌های دیجیتالی در بلاک چین و ردیابی مانده‌حساب ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود. اگر شما بخواهید بیت کوین یا هر ارز دیجیتالی دیگری را استفاده کنید حتماً به یک کیف پول دیجیتالی نیاز خواهید داشت.

این کیف پول‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

این کیف پول‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

میلیون نفر از مردم جهان از کیف پول‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، اما سردرگمی های زیادی در رابطه با این کیف پول‌ها در میان جامعه ارزهای دیجیتال وجود دارد. برخلاف کیف پول‌های معمولی، کیف پول‌های دیجیتالی هیچ مقدار ارز فیزیکی را در خود جای نمی‌دهند. در واقع ارزهای دیجیتالی در هیچ کجا و به هیچ صورت فیزیکی‌ای نگه‌داری نمی‌شوند. تمام اطلاعات موجودیت آنها و تراکنش‌ها بر روی بلاک چین ذخیره می‌گردد.

کیف پول‌های ارزهای دیجیتالی معمولاً نرم‌افزارهایی هستند که کلیدهای عمومی و خصوصی شمارا در خود نگه‌داری می‌کنند و در واقع رابط میان شما و بلاک چین های مختلف هستند؛ از همین رو کاربر می‌تواند مقدار ارز موجود خود را برسی کند، پول ارسال یا دریافت کند و دیگر عملیات‌های مرتبط را با آن به انجام برساند. وقتی‌که فردی به شما بیت کوین یا هر نوع ارز دیجیتالی دیگر می‌فرستد درواقع مالکیت این ارزها را به کیف پول شما انتقال می‌دهد. به‌منظور ارسال ارز دیجیتال، کلیدهای خصوصی‌ای که در کیف پول شما ذخیره‌شده‌اند باید با آدرس‌های عمومی‌ای که به ارزهای شما مرتبط است همخوانی داشته باشند. در این میان هیچ‌گونه انتقال فیزیکی از ارزها صورت نمی‌پذیرد. تراکنش به‌صورت گزارشی از تراکنش بر روی بلاک چین انجام می‌شود و شما آن را در تغییر مانده‌حساب ارزهای دیجیتالی خود در کیف پولتان مشاهده می‌کنید.


انواع مختلف کیف پول‌های دیجیتالی


چندین نوع از این کیف پول‌ها با روش‌های مختلف در ذخیره‌سازی و دسترسی به ارزهای دیجیتال وجود دارند. کیف پول‌ها را می‌توان در سه دسته‌ی، نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و کاغذی دسته‌بندی نمود. نوع نرم‌افزاری نیز می‌تواند به‌صورت برنامه‌ای روی رایانه و لپ‌تاپ‌های (دسکتاپ) شما، تلفن همراه یا به‌صورت آنلاین باشند.


دسکتاپ: در این نوع، شما با دانلود کیف پول و نصب آن بر روی رایانه و لپ‌تاپ خود می‌توانید از آن استفاده نمایید. این کیف پول‌ها تنها می‌توانند از یک سیستم مشخص اجرا شوند که این سیستم همان سیستمی است که آن را دانلود نموده است. این نوع از کیف پول‌ها دارای امنیت بالایی هستند ولی در صورت ویروسی شدن یا هک شدن کامپیوتر شما، احتمال از دست رفتن سرمایه‌ها وجود دارد.


آنلاین: این کیف پول‌ها در بستری آنلاین اجرا می‌شوند و می‌توان از آنها با هر دستگاهی و در هرجایی به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید. باوجوداینکه، دسترسی به این کیف پول‌ها راحت است، اما کلیدهای خصوصی شما به‌صورت آنلاین و توسط برنامه‌های شخص ثالث ذخیره می‌گردند که از همین رو در مقابل دزدی‌ها و حملات هکرها آسیب هستند.

موبایل: کیف پول‌هایی که روی تلفن‌ها همراه شما اجرا می‌شوند بسیار کاربردی هستند و می‌توان در هرجایی، ازجمله مغازه‌ها، از آنها استفاده نمود. این برنامه‌ها معمولاً با حجم کمتر و کاربری ساده‌تر نسبت به نمونه‌های دسکتاپی طراحی می‌شوند چراکه فضای روی تلفن‌های همراه محدودتر است.


سخت‌افزاری: این کیف پول‌ها ازاین‌جهت که کلیدهای خصوصی افراد را در بستری سخت‌افزاری نگه‌داری می‌کنند، با نمونه‌های نرم‌افزاری تفاوت دارند. این کیف پول‌ها اطلاعات تراکنش‌ها را به‌صورت آنلاین دریافت می‌کنند ولی ذخیره اطلاعات به‌صورت آفلاین صورت می‌گیرد که به نسبت موجب افزایش ایمنی آنها می‌شود.


کیف پول‌های سخت افزاری با انجام رابط‌های کاربری تحت وب سازگاری دارند و از بسیاری از ارزهای دیجیتالی نیز پشتیبانی می‌کنند که بیشتر به نوع ارزها و رابط کاربری مورد استفاده شما مرتبط است. کاربران به‌راحتی با وصل کردن دستگاه به یک رایانه متصل به اینترنت و وارد کردن رمز می‌توانند ارزهای خود را انتقال داده و تائیدیِ آنها را دریافت کنند. کیف پول‌های دیجیتالی درعین‌حال که با آفلاین نگه‌داشتن پول‌ها امنیت را برای شما به همراه دارند، به‌راحتی نیز انتقال ارزها را فراهم می‌کنند.


کاغذی: این‌گونه کیف پول‌ها به‌راحتی قابل‌استفاده هستند و امنیت فوق‌العاده بالایی را نیز به شما می‌دهند. از روی نام این‌گونه کیف پول‌ها می‌توان حدس زد که آنها کلیدهای خصوصی شما هستند که روی کاغذ چاپ‌شده‌اند، اما این کیف پول‌ها درواقع نرم‌افزارهایی هستند که برای تولید امن چندین کلید و چاپ آنها روی کاغذ به‌کار می‌روند. استفاده از این نوع کیف پول‌ها نیز بسیار آسان است. انتقال ارزهای مختلف به کیف پول کاغذی شما به‌وسیله آدرس‌های عمومی‌ای صورت می‌گیرد که روی کیف پول کاغذی مشخص‌شده‌اند. به‌علاوه درصورتی‌که بخواهید این ارزها را خرج کنید، تنها کافی است که آنها را از روی کیف پول کاغذی به کیف پول نرم‌افزاری انتقال دهید. این کار که به‌اصطلاح «وایپ» گفته می‌شود را می‌توان به‌صورت دستی و با واردکردن کلیدهای دیجیتالی انجام داد و هم با اسکن کردن کیوآرکد روی کیف پول.