کیف پول اتمیک والت

کیف پول اتمیک والت

از تعداد زیادی کوین با بلاک چین اختصاصی نظیر کاردانو و سولانا پشتیبانی می‌شود. امکان ذخیره‌‌سازی بی‌شمار توکن ERC20 اتریوم در کیف پول اتمیک والت را نباید فراموش کرد. یکی از قابلیت‌های بسیار کاربردی قبلی آن مجهز شدن به یک صرافی غیر متمرکز به نام اتمیک سواپ (Atomic Swap) بود، اما این بخش از پلتفرم اتمیک والت مدتی قبل حذف شد.

اتمیک والت نه فقط یک کیف پول ارز دیجیتال بلکه یک صرافی غیر متمرکز است و امکان مبادله تعداد زیادی توکن را فراهم می‌کند.

آشنایی مختصر با کیف پول اتمیک والت
Atomic Wallet در سال 2017 توسط کنستانتین گلادیچ (Konstantin Gladych)، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر عامل صرافی Changelly تاسیس شد. کیف پول نام برده دارای نسخه‌ای برای پلتفرم‌های ویندوز، مک او اس، لینوکس، اندروید و آی او اس است. اگرچه صرافی غیر متمرکز اتمیک والت حذف شد، اما همچنان امکان خرید رمز ارزهای نظیر بیت کوین، لایت کوین و اتریوم در اینجا با استفاده از کارت بانکی فراهم است. داشتن یک جامعه کاربری بسیار فعال یکی دیگر از ویژگی‌های این والت نرم افزاری محسوب می‌شود.
همانطور که می‌بینید این کیف پول متعلق به یک شرکت بین‌المللی است. از طرفی کاربران ایرانی زیادی از آن استفاده می‌کنند.

کارمزد تراکنش‌ها
کارمزد خرید رمز ارز در اینجا متشکل از دو بخش است. اتمیک والت 2 درصد از مبلغ را به عنوان کارمزد و یک حداقل 10 دلاری به ازای هر تراکنش کسر می‌کند. بخش دیگر مربوط به کارمزد پرداختی به بانک‌ها به منظور پرداخت هزینه خرید رمز ارزها با فیات است.

از جمله انتقادات وارد شده به این کیف پول نبود یک سیستم کارمزد واضح و مشخص است، به همین دلیل ارقام دقیق هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. با این حال، کمتر کاربری نسبت به دریافت کارمزدهای سنگین حین خرید یا تبدیل رمز ارزها به یکدیگر اعتراض داشته است.

از تعداد زیادی ارز دیجیتال شامل پرطرفدارترین گزینه‌های بازار، پشتیبانی می‌شود. به این فهرست باید بالای دویست هزار توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 اتریوم را اضافه کرد. بی‌نظیر است! البته، امکان ترید تنها برخی از آن‌ها وجود دارد و مابقی را فقط می‌توانید ذخیره کنید. 

  • بیت کوین (BTC)
  • اتریوم (ETH)
  • سولانا (SOL)
  • لایت کوین (LTC)
  • بیت کوین کش (BCH)
  • ریپل (XRP)
  • کاردانو (ADA)
  • ترون (TRX)
  • دش (DASH)
  • وی چین (VET)

طریقه نصب Atomic Wallet

  1. در اولین مرحله از نصب کیف پول اتمیک؛ لازم است تا ابتدا با مراجعه به وب سایت atomicwallet.io آن را دانلود کنید.
  1. بسته به نوع سیستم عامل خود نرم افزار مناسب را دانلود کنید.
  1. پس از آنکه به پایان مرحله دانلود رسیدید، کیف پول اتمیک را اجرا کنید.

  1. اگر چنانچه قبلا از این ابزار استفاده می‌کردید برای برگرداندن بک آپ گزینه Restore from backup را انتخاب کنید و در غیر اینصورت روی گزینه Create new wallet کلیک کنید.

  1. در این مرحله باید یک رمز معتبر و ایمن برای خود انتخاب کنید سعی کنید، رمزی را انتخاب کنید که اطرافیانتان توانایی حدس زدن آن را نداشته باشند و از طرف دیگر، سعی کنید رمزی را انتخاب کنید که بتوانید به سادگی آن را به خاطر بسپارید.
  1. بیشتر کیف پول های ارز های دیجیتال چند کلمه را به شما نمایش می‌دهند تا در صورت فراموش کردن رمز به کمک آن کلمات بتوانید والت تان را بازیابی کنید‌. در کیف پول اتمیک، کد رهگیری ۱۲ کلمه‌ای (Seed) به شما نمایش داده می‌شود.
  1. در صورت رخ دادن خطا در این مرحله می‌توانید گزینه ارسال خطا را برای کیف پول اتمیک انتخاب کنید.
  1. برای انتقال به صفحه اصلی کیف پول، گزینه Using Atomic Strat را انتخاب کنید.
قابلیت های متنوعی در نوار سمت چپ این صفحه وجود دارد که به ترتیب عبارتند از:
  • گزینه Wallet: شما می‌توانید با انتخاب این صفحه کیف پول خود را مشاهده کنید.
  • گزینه Exchange: با انتخاب این گزینه می‌توانید رمز ارزهای خود را با یکدیگر مبادله کنید.
  • گزینه Buy Crypto: این گزینه که توسط Simplex پشتیبانی می‌شود، این امکان را به شما می‌دهد که با استفاده از کارت‌های بانکی خود از نوع مستر کارت و ویزا کارت رمز انتخابی خود را خریداری کنید‌.
  • گزینه History: این گزینه به این منظور تعبیه شده است که با استفاده از آن بتوانید معاملات خروجی و تراکنش‌های دریافتی را ردیابی کنید.
در بخش Tools یا ابزارها، می‌توانید تنظیمات کیف پولتان را شخصی سازی کنید. این بخش از قسمت های مهمی تشکیل شده است که درک اغلب آنها راحت است؛ سه بخش مهم که کمی می‌تواند برای کاربر چالش برانگیز باشد عبارت است از:
  • ایردراپ: در این محل می‌توانید برای کمپین ایردراپ نام نویسی کنید. اگر شخصی این بخش را برای شما معرفی کرده است می‌توانید ایمیل یا کد معرف خود را وارد کنید.
  • امنیت: در این بخش می‌توانید رمز عبور خود را تغییر دهید. شما می‌توانید از یک مدیر رمز عبور مانند Kee Pass استفاده کنید که وظیفه آن ایجاد و یادآوری رمز عبور است‌. بنابراین در این شرایط نیازی به حفظ کردن رمز عبور نیست؛ در چه توصیه می‌شود که رمز را در گوشه های امن یادداشت و نگهداری کنید‌.
  • کلید های خصوصی: در این قسمت مهمترین اطلاعات در آن ذخیره می‌شود رمز عبور والت اتمیک را در این قسمت وارد کنید و روی نمایش کلید های خصوصی کلیک کنید.
یکی از مهمترین بخش هایی که برای کار با اتمیک باید یاد داشته باشید، نحوه انتقال رمز ارز به کیف پول اتمیک است:
  1. برای ارسال ارز دیجیتال، روی گزینه Wallet کلیک کنید و رمز ارز مورد نظر را انتخاب نمایید.
  1. برای مثال اگر قصد انتقال بیت کوین را داشته باشید گزینه های Send و Receive در پایین صفحه به شما نمایش داده می‌شود.
  1. برای ارسال بیت کوین، آدرس گیرنده و مقدار رمز ارز را وارد کنید تا مقدار کارمزد برای شما نمایان شود. با انتخاب گزینه Set Fee قادر به تعیین دستی کارمزد خواهید بود.
  1. برای دریافت ارز دیجیتال در کیف پول اتمیک گزینه Receive را انتخاب کنید و در صفحه جدید، آدرسی که به نمایش درآمده را کپی و برای ارسال کننده رمز ارز ارسال کنید.

  2.                  
آشنایی با نوار سمت چپ Atomic wallet
استیکینگ رمز ارز در کیف پول اتمیک
یکی از معروف ترین راه های درآمدزایی از طریق ارزهای دیجیتال، فرآیند استیکینگ است. در کیف پول اتمیک می‌توانید با استفاده از این ویژگی درآمدزایی کنید. در این والت، قسمتی وجود دارد که با نگهداری از رمز ارزهای موجود در کیف پول اتمیک، می‌توانید ارز دیجیتال رایگان دریافت کنید. 

 پاداش Staking در Atomic wallet برای تمام رمز ارزها یکسان نیست؛ برای مثال، برای استیکینگ برخی از ارزهای دیجیتال باید حداقل از مقدار مشخصی از آن نگهداری کنید. بدیهی است که درصد سودآوری استیکینگ تمام ارزهای دیجیتال با یکدیگر برابر نخواهد بود.

بازیابی کیف پول اتمیک بسیار ساده و از دو راه قابل اجرا است. با استفاده از Seed که همان ۱۲ کلمه بازیابی است و همچنین از طریق QR Code می‌توانید کیف پول خود را بازیابی کنید.
پس از باز کردن اتمیک والت، کافیست روی گزینه Restore کلیک کنید و آن ۱۲ کلمه را با املای درست و به ترتیب وارد نمایید.  برای استفاده از QR Code نیز اگر کد QR را ذخیره کرده باشید، می‌توانید روی علامت بازیابی کلیک کنید و کد آن را اسکن کنید.

ریکاوری ۱۲ کلمه بازیابی Atomic wallet
بازیابی Atomic wallet

چنانچه عبارت بازیابی ۱۲ کلمه‌ای را فراموش کرده اید و به والت خود دسترسی دارید، از قسمت تنظیمات، گزینه Private keys را انتخاب و رمز عبور خودتان را وارد نمایید؛ سپس روی ۱۲ word backup کلیک کنید.
  • بررسی تاریخچه تراکنش‌ها

    از منوی Wallet وارد رمز ارز مورد نظر شده و تاریخچه تراکنش‌های آن را مشاهده کنید. همچنین می‌توانید به طور مستقیم به قسمت History بروید. در صورتی که هک شده باشید، در اینجا یک تراکنش (ارسال) ثبت شده است. اگرچه آدرس کیف پول مقصد که کوین یا توکن بعد از سرقت برای آن ارسال شده قابل مشاهده است، اما به خاطر ناشناس بودن هویت‌ها، نمی‌توان اقدامی انجام داد.

    به منظور اطلاع از وضعیت تراکنش‌ها، همیشه می‌توانید آدرس خود در اکسپلورر (Explorer) شبکه‌های مختلف را بررسی کنید. پس ساده‌ترین کار برای اطمینان از وجود داشتن دارایی در آدرس کیف پول شما، جستجوی کلید عمومی یا آدرس در اکسپلورر ارز دیجیتال مورد نظر است. به عنوان مثال، در اکسپلورر Etherscan.io می‌توانید با وارد کردن یک آدرس، موجودی اتریوم و توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC20 در آن آدرس را مشاهده کنید.

    سوالات متداول درباره اتمیک والت

    • آیا از طریق کیف پول اتمیک می‌توانم بیت کوین بخرم؟
      • بله، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال پرطرفداری مانند اتریوم و لایت کوین قابل خریداری به صورت مستقیم از طریق این کیف پول هستند. البته باید به محدودیت‌های پرداخت ارزی با دلار و یورو برای کاربران ایرانی توجه کرد. به همین دلیل خرید از صرافی‌های ایرانی مثل بیت 24 و فقط ذخیره‌سازی رمز ارزها داخل اتمیک والت راهکار مناسب‌تری است.
    • آیا قابلیت Atomic Swaps می‌تواند همه رمز ارزهای من را داخل کیف پول اتمیک والت تبدیل کند؟
      • بله، Atomic Swaps منحصربه‌فردترین ویژگی کیف پول اتمیک است. Atomic Swaps یک صرافی غیر متمرکز داخل خود اپلیکیشن است که به کاربران اجازه‌ تبادل انواع رمز ارزها را می‌دهد. البته این ویژگی مدتی است حذف شده و زمان اضافه شدن مجددش هنوز مشخص نیست.
    • آیا اتمیک والت رایگان است؟
      • بله، دانلود اتمیک والت رایگان است. کاربران فقط باید کارمزد تراکنش‌ها را بپردازند. حین خرید با کارت اعتباری نیز مبلغی به عنوان کارمزد کم خواهد شد، پس بهتر است خریدهای خود را فقط از صرافی‌های ایرانی انجام بدهید.
    • آیا اتمیک والت از فناوری BitTorrent استفاده می‌کند؟
      • بله، اتمیک والت داده محلی را با یک الگوریتم رمزنگاری متقارن امن می‌کند و داده از طریق پروتکل BitTorrent یا تعامل بلاک چین از الگوریتم رمزنگاری نامتقارن TLS منتقل می‌شود.
    • آیا کیف پول اتمیک دارای احراز هویت دو مرحله‌ای است؟
      • خیر، چون تأییدیه دو مرحله‌ای توسط گوگل متمرکز شده، در حال حاضر اتمیک والت از آن پشتیبانی نمی‌کند.