چگونه در بازار نزولی سرمایه خود را مدیریت کنیم؟

چگونه در بازار نزولی سرمایه خود را مدیریت کنیم؟

معمولاً بازارهای نزولی باعث احساس عدم اطمینان در هر سرمایه‌گذاری و بخصوص در یک فرد مبتدی می شوند. در طول بازار صعودی، سرمایه گذاران مطمئن هستند که سود خواهند برد در حالی که در بازارهای نزولی مانند این روزها، احساس بدبینی در سرمایه گذاران به وجود می آید. اما بازارهای خرسی دقیقا جایی هستند که جادو واقعاً اتفاق می‌افتد و می توانند شما را به سود فوق العاده ای برسانند؛ برای مثال، خرید اتریوم با قیمت 90 دلار در آذر ماه 1398. در ادامه مقاله ما به شما روش های مدیریت سرمایه در بازار نزولی این روزهای ارزهای دیجیتال را نشان می دهیم.

بازارهای خرسی: تحلیلی بر وقوع، شدت و مدت زمان ماندگاری بازارهای ریزشی

بازارهای نزولی ترسناک ترین دوره در هر سرمایه گذاری هستند، اما چند راه برای ماندن در این بازار و مدیریت سرمایه و همینطور سود کردن وجود دارد!

معمولاً بازارهای نزولی باعث احساس عدم اطمینان در هر سرمایه‌گذاری و بخصوص در یک فرد مبتدی می شوند. معمولا در طول بازار صعودی، سرمایه گذاران مطمئن هستند که سود خواهند برد در حالی که در بازارهای نزولی مانند این روزها، احساس بدبینی در سرمایه گذاران به وجود می آید.

بنا بر مصاحبه کوین تلگراف با Dylan Dewdney ، بنیانگذار شبکه  Kylin، دو اشتباه عمده ای که سرمایه گذاران در بازار نزولی مرتکب می شوند: «یکی سرمایه گذاری بیش از حد و دوم اینکه سرمایه گذاری با عدم قاطعیت یعنی در سرمایه گذاری خود اطمینان کامل را ندارند.

شما باید سهامی را برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال انتخاب کنید که به آن اعتماد داشته باشید، طوری که دارایی و منابع اختصاص داده شده به آن را مدیریت و در طولانی مدت ترسی نداشته باشید. در کل، بازارهای خرسی جایی هستند که جادو واقعاً اتفاق می‌افتد و می توانند شما را به سود فوق العاده ای برسانند - برای مثال، خرید اتریوم با قیمت 90 دلار در آذر ماه 1398.

به استناد به داده‌های Glassnode، شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین، معامله‌گران تقریباً 43000 تراکنش خرید و فروش در صرافی‌های ارز دیجیتال در اوایل ماه می میلادی 2022 انجام دادند. این رقم به ارزش 3.1 میلیارد دلار بیت کوین را شامل می شود. اما، ترسی که باعث درخواست‌های فروش شد، ناشی از سقوط Terra بود، که باعث افت بیش‌تر بازار بود.

بازارهای نزولی زمانی اتفاق می‌افتند که قیمت دارایی‌ نسبت به بالاترین قیمت اخیر، حداقل 20 درصد کاهش یابد. به عنوان مثال، در بازار نزولی فعلی، بیت کوین ( BTC ) بیش از 55 درصد از بالاترین رکورد خود یعنی قیمت 68000 دلاری در نوامبر کاهش یافته است. بیت کوین اکنون در زمان نگارش این مقاله زیر 25000 دلار معامله می شود.




بازارهای خرسی: پیدایش، شدت و مدت زمان ماندگاری آنها

به گزارش Nerdwallet ، بازارهای نزولی اغلب به اقتصاد جهانی گره خورده اند . یعنی قبل یا بعد از رکود اقتصادی رخ می‌دهند. در جایی که بازار نزولی وجود دارد، یا یک فروپاشی اقتصادی در حال وقوع است یا در آینده اتفاق می افتد.
اساساً، کاهش مداوم قیمت از اوج‌های اخیر تنها شاخص بازار نزولی نیست. شاخص‌های اقتصادی دیگری نیز وجود دارد که سرمایه‌گذاران باید از آنها آگاه باشند تا یاد بگیرند که آیا بازار نزولی در حال انجام است یا خیر. برخی از این شاخص ها شامل نرخ بهره، تورم و نرخ اشتغال و بیکاری و غیره است.

با این حال، رابطه بین اقتصاد و بازار نزولی چندان سخت نیست . وقتی سرمایه گذاران می بینند که اقتصاد در حال کوچک شدن و بازار نزولی است متوجه می شوند سود شرکت نیز به زودی شروع به کاهش خواهد کرد. و این بدبینی باعث می شود که دارایی های خود را بفروشند و در نتیجه بازار را حتی پایین تر بکشند.  سرمایه‌گذاران اغلب نسبت به اخبار بد بیش از حد واکنش نشان می‌دهند.

در هر صورت، بازارهای خرسی کوتاه تر از بازارهای گاوی هستند. طبق گزارش اخیر CNBC، بازارهای نزولی حدود 289 روز دوام دارند. با این حال، بازارهای صعودی می توانند حتی به بالای 991 روز هم برسند. 
اگرچه هیچ کس به طور قطع نمی داند که یک بازار نزولی دقیقا تا چه زمانی ممکن است دوام بیاورد، چند نکته در مورد چگونگی مقابله با آن وجود دارد.

مدیریت سرمایه در بازار خرسی

به عنوان یک سرمایه گذار، نمی توان برای جلوگیری از وضعیت نامطلوب بازار یا اقتصاد به طور کلی کاری انجام داد. با این وجود، کارهای زیادی وجود دارد که می‌توان برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌های خود در این بازار نزولی انجام داد.


میانگین هزینه دلار
استراتژی میانگین گیری یا متوسط هزینه دلاری (Dollar cost averaging) استراتژی سرمایه گذاری را توصیف می کند که سرمایه‌گذار طبق یک زمان‌بندی خاص، علیرغم پایین آمدن قیمت سهام، مبلغ ثابتی را به خرید آن اختصاص می‌دهد. اگر قیمت سهام پایین آمده باشد، سرمایه‌گذار قادر به خرید تعداد بیشتری سهام خواهد شد و در حالت عکس یعنی زمانی که قیمت سهام بالا رفته باشد، تعداد کمتری را خواهد خرید و در نتیجه انجام این کار، قیمت تمام شده هر سهم، کمتر از قیمت میانگین تمامی خریدها، خواهد بود. چرا که در قیمت‌های پایین‌تر، سرمایه‌گذار، تعداد زیادی از سهام را خریداری کرده‌است.

جیمز باترفیل (James Butterfill)، رئیس بخش تحقیقات شرکت تحلیلی کوین شیرز (CoinShares)،به کوین تلگراف گفت که بیت کوین اکنون یک همبستگی معکوس ثابت با دلار ایالات متحده دارد.

این امر به دلیل ویژگی‌های ارزشی در حال ظهور بیت کوین، منطقی است. اما همین بیت کوین را به شدت به نرخ‌های بهره حساس می‌کند. آنچه بیت‌کوین را در شش ماه گذشته به سمت «زمستان رمزنگاری» سوق داده است را می‌توان به‌طور کلی نتیجه مستقیم از تصمیمات فدرال رزرو دانست.  بیانیه‌های بازارهای فدرال رزرو (FOMC)  شاخص خوبی برای این موضوع است و ما می‌توانیم ارتباط واضحی با زمان انتشار بیانیه‌ها و حرکت قیمت مشاهده کنیم.

هنگامی که به این رویکرد سرمایه گذاری یعنی میانگین گیری تسلط پیدا کنید می توانید از مزایای خرید در کف بهره مند شوید و همچنین از سرمایه گذاری تمام پس انداز خود در اوج بازار اجتناب کنید. به هر حال، همانطور که بازارهای نزولی در دنیای سرمایه گذاری وحشتناک هستند، بهترین زمان برای خرید دارایی های رمز نگاری با کمترین قیمت هستند.

استراتژی تنوع سازی سبد سهام
برای سرمایه‌گذارانی که دارای دارایی های متنوعی در پرتفوی خود هستند، تأثیر بازارهای نزولی ممکن است چندان شدید نباشد. زمانی که بازارهای نزولی در حال وقوع هستند، قیمت دارایی ها به طور کلی کاهش می یابد، اما نه لزوماً به شدت ریزش بازار.  بنابراین، این استراتژی تضمین می کند که یک سرمایه گذار ترکیبی از برندگان و بازنده ها را در طول دوره نزولی در دارایی های خود داشته باشد. بنابراین، کل زیان از پرتفوی به حداقل ممکن کاهش می یابد.

سهام دفاعی یا تدافعی را در نظر بگیرید
در طول بازارهای نزولی طولانی، برخی از شرکت ها (عمدتاً کوچکتر یا نوپا) در طول مسیر خسته می شوند. در حالی که سایر شرکت های با سابقه تر و با ترازنامه قوی تر می توانند تا زمانی که لازم باشد در برابر شرایط سخت مقاومت کنند.
بنابراین، هر کسی که به دنبال سرمایه‌گذاری در سهام است، باید به دنبال سهام آن شرکت‌هایی باشد که مدت‌هاست فعالیت دارند. اینها سهام دفاعی هستند. و معمولاً در بازار نزولی پایدارتر و قابل اعتمادتر هستند.

اوراق قرضه
اوراق قرضه یا اوراق با درآمد ثابت همچنین می تواند در طول روند نزولی به سرمایه گذار کمک کند. این به این دلیل است که قیمت اوراق قرضه معمولاً برخلاف قیمت سهام ثابت است . بنابراین، اوراق قرضه بخش کلیدی هر پرتفوی است و به سرمایه گذار آسودگی نسبی می دهد تا روند بازار نزولی را تحمل کند.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در بورس
برخی از سهم ها از جمله سهام آب و برق و کالاهای مصرفی در طول رکود بازار به خوبی رشد می‌کنند. و بیش از هر سهم دیگری، می توانند به عنوان "دارایی های ثابت" عمل کنند. سرمایه گذاری در این سهام از طریق صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) می تواند یک حرکت هوشمندانه باشدچرا که هر صندوق شاخص یا ETF  سهام شرکت های مختلف را در اختیار دارد.

بازارهای نزولی برای همیشه دوام ندارند 
به طور معمول یک بازار نزولی سرمایه‌گذاران را وسوسه می‌کند که بازار را بدون نگاه کردن به سوابق گذشته ترک کنند. همانطور که تاریخ نشان داده است، بازارهای نزولی برای همیشه دوام ندارند و بازار کنونی نیز دوام نخواهد داشت.
بر اساس گزارش Hartford Funds، بیش از 26 بازار نزولی از سال 1928 تا کنون رخ داده است و هر یک از آن بازارهای نزولی بلافاصله با یک بازار صعودی دنبال شد که سود کافی برای جبران زیان هایی متحمل شده داشته است.
بنابراین، مهم است که همیشه ذهن خود را از رکود حاکم دور کنید، به خصوص اگر برای بلندمدت سرمایه گذاری می کنید. در نهایت، بازارهای گاوی که در طول مسیر شاهد خواهید بود، از بازارهای نزولی پیشی خواهند گرفت.

تصمیم نهایی

همانطور که قبلا توضیح داده شد، خطرات زیادی برای سرمایه شما همراه با بازارهای نزولی وجود دارد. اما، با این وجود موقعیت خوبی برای موفقیت در روند صعودی بعدی نیز هستند. با این حال، این به استراتژی سرمایه گذاری خوب همراه با صبر بستگی دارد. بنابراین، معمولا در هر زمانی در بازار سرمایه گذاری، می‌توان سود را تضمین کرد، چه در حال میانگین گیری باشید، چه در حال تنوع سازی سبد سهام ، سرمایه‌گذاری در ETF و یا سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت باشید.

از دست دادن پول و سرمایه همیشه سخت است، اما بهترین راه برای عبور از بازار نزولی، فرار کردن و فروختن نیست؛ بلکه، به روش های گفته شده در این مقاله توجه داشته باشید و در این شرایط بازار آرامش خود را حفظ کنید.
در حالی که عملکرد قیمت بیت کوین در مواجهه با تصمیمات فدرال رزرو و بخصوص افزایش بی‌سابقه نرخ بهره در آمریکا ضعیف بوده است، این روند فعلی در عملکرد قیمت بیت کوین ممکن است کوتاه مدت باشد.  از آنجایی که نقدینگی گریبان بانک‌های مرکزی را گرفته است، ما معتقدیم که در مواجهه با این آشفتگی سیاست‌های پولی، بیت‌کوین یک سرمایه گذاری خوب است.