وایت-پیپر- ارز-دیجیتال-چیست؟

وایت-پیپر- ارز-دیجیتال-چیست؟

وایت پیپر (WHITEPAPER) به این اصطلاح در زبان فارسی اوراق سفید گفته می‌شود. اوراق سفید درواقع یک سند به‌صورت فایل PDF است که در آن اطلاعات مربوط به تمام جزئیات یک ارز دیجیتال جدید، تکنولوژی موجود در طراحی آن اشاره می‌شود. به‌طورکلی WHITEPAPER به مشکلاتی که توسعه‌دهندگان قصد دارند با رمز ارز خود آن‌ها را برطرف کنند، اشاره می‌کند.

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت داشته باشید، احتمالا با عبارت وایت پیپر (White Paper) آشنایی دارید و به گوشتان خورده است. وایت‌پیپر یا برگه سفید در واقع یک فایل پی‌دی‌اف است که برخی گزارشات مهم یک ارز دیجیتال از زمان تاسیس تا برنامه‌های آینده را در آن قرار داده اند. در این نوشتار قصد داریم به مهمترین نکات وایت‌پیپر بپردازیم.


امروزه اصطلاح وایت پیپر در حوزه ارزهای دیجیتال بسیار مورد استفاده قرار گرفته و کاربردی است، اما تنها محدود به دنیای ارزهای دیجیتال نیست. وایت پیپر یا همان اوراق سفید، گزارشی جامع است که به صورت کامل به عملکرد یک طرح یا پروژه می‌پردازد و به مشکلی که آن را حل کرده باشد، اشاره می‌کند. به عبارت دیگر همان بیزینس پلن (Business Plan) است که ماهیت یک پروژه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آشنایی با وایت پیپر

وایت پیپر (Whitepaper) در حوزه ارزهای دیجیتال سندی چند صفحه‌ای است که در آن، توضیحی جامع از یک پروژه غیر متمرکز ارائه شده است. این پروژه که در حوزه ارزهای دیجیتال یا شبکه مبتنی بر بلاک‌چین است همچون معرفی نامه‌ای است که به طرح مشکل یک شرکت یا سازمان پرداخته و برای خواننده بیان می‌کند که از چه روش و راه‌هایی قرار است مشکل را برطرف کند. این اطلاعات توضیحاتی از محصول، فناوری‌های مورد استفاده در آن و مشکلاتی که قرار است مرتفع سازد را شامل می‌شود. علاوه‌بر این جزئیاتی در مورد توکن دیجیتال نیز ارائه می‌دهد و اطلاعاتی در مورد نقشه راه و تیم توسعه دهنده در آن قید می‌شود.

هدف از وایت پیپر ارزدیجیتال چیست؟

برای تریدرهای ارزهای دیجیتال، بیشتر از اینکه هدف وایت پیپر این رمز ارزها اهمیت داشته باشد، محتوای آن است که مورد توجه قرار می‌گیرد. اما لازم است تا اهداف وایت پیپر را نیز برای شما تشریح کنیم. به صورت کلی هدف از وایت پیپر یک ارز دیجیتال تشریح تمام شرایط مربوط به آن است. توسعه دهنده در این سند که معمولاً به صورت یک فایل پی دی اف ارائه می‌شود سعی دارد تا:

  • در درجه اول خود ارز دیجیتال را به شما معرفی نماید. معرفی یک ارز دیجیتال می‌تواند شامل موارد زیادی باشد. نام ارز دیجیتال، مخفف آن و اطلاعات این چنینی که باعث شناخت اولیه کاربر نسبت به آن می‌شود.
  • هم چنین معرفی تیم توسعه دهنده نیز یکی دیگر از اهداف وایت پیپرها است.
  • معرفی بلاک چین و سیستمی که ارز در آن توسعه پیدا می‌نماید، یکی دیگر از اهداف این اوراق سفید می‌باشد.
  • معرفی هدف اصلی از توسعه یک ارز دیجیتال را می‌توان اصلی ترین هدف در ارائه وایت پیپر تعریف کرد. در واقع در این اسناد به صورت کامل و واضح شرح داده می‌شود که ارز دیجیتال مربوطه به چه دلیل توسعه پیدا کرده و در آینده خود چه اهدافی را دنبال می‌نماید.