سقوط ارزش لونا (LUNA) چه ارتباطی به دلار ترا (UST) دارد؟

سقوط ارزش لونا (LUNA) چه ارتباطی به دلار ترا (UST) دارد؟

با سقوط قیمت بیت کوین، ارزش ارز دیجیتال لونا (LUNA) و دلار ترا (UST) نیز ریزش کرد. اما علت و میزان این کاهش قیمت چه بود؟

شبکه ترا (Terra) پلتفرمی برای ساخت و استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار است

شبکه ترا (Terra) پلتفرمی برای ساخت و استیبل کوین یا ارز دیجیتال پایدار است که به صورت الگوریتمی کار می‌کند. فرآیند معادل‌سازی استیبل کوین‌های ساخته شده در شبکه ترا نیز به کمک ارز دیجیتال لونا (LUNA) انجام می‌شود که توکن بومی این نتورک است. اما استیبل کوین بومی شبکه ترا (UST) که چهارمین رمز ارز پایدار بازار ارزهای دیجیتال از نظر ارزش کل مارکت محسوب می‌شود، از چند روز پیش تاکنون درگیر فشار فروش بسیار شدید بوده و در دو مرتبه پیاپی ارزش معادل دلار خود را از دست داده و حتی تا قیمت 0.6 دلار پایین آمده است. این اتفاق به کاهش شدید 75 درصدی ارز دیجیتال لونا نیز منجر شد. طی یک هفته اخیر لونا بالای 90 درصد ریزش داشته است!



سقوط ارزش لونا (LUNA) چه ارتباطی به دلار ترا (UST) دارد؟

در حقیقت لونا نقش پشتوانه مالی را برای معادل‌سازی UST با دلار آمریکا ایفا می‌کند. فرآیند آن به این شکل است که با بالاتر رفتن قیمت UST از 1 دلار، مقداری ارز دیجیتال LUNA سوزانده و به جای آن UST ضرب می‌شود. این کار در عمل عرضه UST را بالا و ارزش آن را پایین می‌آورد تا با 1 دلار برابر شود. در صورت پایین‌تر رفتن قیمت UST از 1 دلار نیز عکس این فرآیند انجام می‌شود. یعنی مقداری UST برای ضرب LUNA سوزانده می‌شود. به این ترتیب عرضه دلار ترا کاهش و عرضه لونا افزایش می‌یابد.