دیفای DeFi چیست؟

دیفای DeFi چیست؟

لیست ارز های دیفای

دیفای DeFi چیست؟

DeFi مخفف (Decentralized Finance)، به معنای امور مالی غیرمتمرکز است. دیفای اصطلاحی جامع برای خدمات مالی همتا به همتا در بلاک چین‌های عمومی (در درجه اول اتریوم) است. همتا به همتا به معنای معامله مستقیم بین دو نفر و خارج از سیستم متمرکز است. این سیستم، کنترل بانک‌ها و موسسات را بر پول، محصولات مالی و خدمات مالی حذف می‌کند. اکثر برنامه‌های مالی غیرمتمرکز بر روی اتریوم (دومین پلت‌فرم ارز دیجیتال بزرگ جهان) ساخته شده‌اند.

با دیفای می‌توانید بیشتر کارهای بانکی را سریع‌تر و بدون کاغذ بازی انجام دهید. برای مثال دریافت سود، گرفتن وام، تامین مالی، خرید بیمه، معامله مشتقات، معامله دارایی‌ها و موارد دیگر. حذف واسطه‌ها از انواع معاملات یکی از مزایای اصلی سیستم دیفای است که هر کسی را قادر می‌سازد تا از خدمات مالی با صرف نظر از اینکه چه کسی است یا کجاست، استفاده کند.

مهمترین ویژگی‌های ارز defi – دیفای

سیستم دیفای دارای ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فردی است که به چند نمونه از مهم‌ترین قابلیت‌های آن در ادامه اشاره شده است:

  • عدم افشای هویت: شما نیازی به ارائه نام واقعی، آدرس ایمیل یا اطلاعات شخصی خود ندارید.
  • انعطاف‌پذیری: می‌توانید دارایی‌های خود را در هر زمان، به سرعت و بدون پرداخت کارمزد جابه‌جا کنید.
  • شفافیت: همه افراد می‌توانند مجموعه کامل معاملات را ببینند (شرکت‌های خصوصی به ندرت چنین شفافیتی را ارائه می‌دهند)
  • صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) : صرافی‌های آنلاین به کاربران این امکان را می‌دهند تا ارزی را با ارزهای دیگر مبادله کنند.
  • استیبل کوین: ارزهای دیجیتالی که برای تثبیت قیمت، به ارزهایی مثل دلار یا یورو گره خورده‌اند.
  • پلتفرم های وام دهی: این پلتفرم‌ها از قراردادهای هوشمند برای اعطای وام و جایگزینی سیستم بانکداری استفاده می‌کنند. در دیفای، از برنامه مالی غیرمتمرکز (dApp) برای وارد کردن درخواست وام خود استفاده می‌کنید و یک الگوریتم سفارش شما را با همتایان دیگر مطابقت می‌دهد که نیازهای شما را بتواند برطرف کند. سپس باید با یکی از شرایط طرف وام دهنده موافقت کنید و وام خود را دریافت کنید.
  • WBTC : راهی برای ارسال بیت کوین به شبکه اتریوم است که به کاربران اجازه می دهند از طریق پلتفرم‌های وام دهی غیرمتمرکز که در بالا توضیح داده شد، از بیت کوینی که به دیگران وام می‌دهند، کسب سود کنند.
  • بازارهای شرط بندی: بازارهایی برای پیش بینی نتیجه رویدادهایی مانند انتخابات وجود دارند.
  • بهترین ارزهای دیفای – defi کدامند؟

    در فوریه 2020، کل ارزش قفل شده در DeFi برای اولین بار به بالای 1 میلیارد دلار رسید و تا پایان سال 2021، کل ارزش قفل شده در پروتکل‌های مختلف 100 میلیارد دلار را رد کرد. امروزه، تعداد ارزهای دیفای رو به افزایش است و انتظار می‌رود اکثر این ارزهای دیفای در آینده روند صعودی را به خود ببینند. شما نیز بهتر است تعدادی از این ارزهای دیفای را برای سرمایه گذاری بشناسید.

    1. یونی سواپ (Uniswap)

    یونی سواپ محبوب‌ترین و با ارزش‌ترین صرافی غیرمتمرکز است. معاملاتی به ارزش بیش از 1 تریلیون دلار در سه سال گذشته پردازش کرده است و بیش از 3 میلیون کاربر دارد. یونی سواپ نه تنها پایه‌های بنیادی قوی، بلکه آینده‌ای بسیار امیدوارکننده دارد.

    تعداد کیف پول‌های دیجیتالی که دارای توکن‌های UNI هستند نیز رو به افزایش بوده است. علاقه به DEXها و نیاز به تنوع بخشیدن به درآمد در میان سرمایه گذاران و هولدرهای کریپتو رو به افزایش است. مردم می‌خواهند با سرمایه گذاری و تامین نقدینگی درآمدهای منفعل به دست آورند.

    1. کرو فایننس (Curve Finance (CRV

    کرو فایننس یک صرافی غیرمتمرکز است که در معاملات استیبل کوین‌ها تخصص دارد. کرو پس از از دست دادن بیش از 90 درصد از قیمت خود در دو ماه اول عرضه، انعطاف‌پذیری خود را ثابت کرد. علاقه سرمایه‌گذاران به پلتفرم دیفای حتی با کاهش قیمت توکن CRV کاهش نیافته است. پیش بینی می‌شود قیمت CRV با بازگشت سریعی همراه خواهد بود.

    1. آوه (Aave)

    Aave که با نام ETHLend در سال 2017 شروع به کار کرد، یکی از قدیمی‌ترین پلتفرم‌های دیفای است. Aave اولین پلتفرم اعطای وام کریپتو بود و از وام‌های رمزنگاری بدون وثیقه پشتیبانی کرد. محبوبیت این پلتفرم در بین سرمایه گذاران کریپتو نیز رو به افزایش بوده است. این ارز در اوایل سال 2021 رشد 3000 درصدی را تجربه کرد.

    با توجه به عرضه تنها 16 میلیون توکن AAVE در برابر این علاقه شدید سرمایه گذاران در پلتفرم وام دهی و آلت کوین‌ها، انتظار افزایش قیمت قابل توجهی را داریم.

    ارزش بازار این ارز بیش از 5 میلیارد دلار است. Aave قبلاً روی بلاک چین‌های بزرگی مانند Fantom و Avalanche مستقر شده است.

    1. میکر (Maker)

    Maker یکی از قدیمی‌ترین پروتکل‌های وام دهی دیفای است و یکی از اولین پلتفرم‌های غیرمتمرکز است که نظارت DAO را پذیرفته است.

    ارز MKR در سال 2017 راه اندازی شد و این نشان می‌دهد که از بدترین سقوط‌های بازار کریپتو در سال 2021 و طولانی‌ترین زمستان کریپتو (سال‌های 2018 تا 2020) جان سالم به در برده است.

    عرضه محدود ( 1 میلیون توکن MKR ) در برابر تقاضای زیاد، بهبود بازار ارزهای دیجیتال و DeFi Craze از عواملی هستند که به افزایش ارزش MKR کمک می‌کنند.

    1. کامپاند (COMP)

    Copound یک پروتکل دیفای و وام دهی پیشرو است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا با نرخ بهره رقابتی و دوره‌های باز پرداخت انعطاف پذیر، در برابر ارز دیجیتالی که معامله می‌کنند، وام دریافت کنند. این پروژه با استقبال گسترده رو به رو شد. همچنین موفق شد ارزش کل قفل شده در پلتفرم را به بیش از 3 میلیارد دلار و ارزش بازار خود را به اوج 4.4 میلیارد دلار افزایش دهد که آن را به ششمین پروتکل با ارزش دیفای در DeFi pulse تبدیل کرده است.

    1. بنکور (BNT)

    Bancor پروتکل برتر دیفای با ارزش کل 2 میلیارد دلار است که طبق DeFi Pulse قفل شده است. از سال 2017 راه اندازی شده و برخی آن را پروتکل پیشگام دیفای نامیده‌اند. بنکور همچنین در جامعه ارزهای دیفای بسیار محبوبی است.



  • پس انداز: در سیستم دیفای می‌توانید مقداری از ارز خود را در گزینه حساب پس انداز قرار دهید و نرخ‌های بهره بهتری نسبت به بانک‌ها دریافت کنید.

  • آینده ارز‌های دیفای چگونه است؟

    پلتفرم‌های دیفای راه‌هایی را برای وام‌گیری، پس‌انداز، قرض دادن یا تجارت ارزهای دیجیتال بدون بوروکراسی سنتی در بازارهای مالی به کاربران ارائه کرده‌اند. همچنین برخلاف موسسات مالی سنتی، دیفای به شما اجازه می‌دهد که بتوانید دارایی‌های مالی خود را حفظ و کنترل کنید که یک روش بسیار مدرن و غیرمتمرکز برای انجام امور مالی است است. فناوری دیفای آینده دار است زیرا راه حل‌هایی را برای مشکلات مالی سنتی ارائه می‌دهد. این سطح از محبوبیت، ارزهای‌های دیجیتال برتر دیفای را به گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند