ارز دیجیتال کوزاما (Kusama) چیست؟

ارز دیجیتال کوزاما (Kusama) چیست؟

شبکه‌ ارز دیجیتال کوزاما با نماد اختصاری KSM در سال ۲۰۱۹ با هدف فراهم کردن محیطی برای توسعه‌دهنگان جسور و برنامه‌های نوآورانه و یا محیطی آزمایشگاهی برای برنامه‌ها طراحی شد، به طوری که توسعه دهندگان قادر بودند بلاک چین اختصاصی خود را در این شبکه داشته باشند. شبکه‌ی کوزاما و پولکادات دو شبکه کاملا مجزا هستند که به موازات هم فعالیت می‌کنند. در این مقاله ما قصد داریم که به زوایای مختلف ارز دیجیتال کوزاما یا کوساما (Kusama) بپردازیم. پس اگر می‌خواهید از جزئیات این رمزارز مطلع باشید حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

نام ارز دیجیتال : Kusama نماد ارز دیجیتال : KSM توکن داخلی شبکه : KSM

نام ارز دیجیتال : Kusama   نماد ارز دیجیتال : KSM توکن داخلی شبکه : KSM

ارزدیجیتال کوزاماKUSAMA

  •  بنیان گذاران : دکتر گوین وود (Gavin Wood)، پیتر چازبان (Peter Czaban) و رابرت ‌هابرمایر (Robert Habermeier)
  • هدف کوزاما :  فراهم کردن محیطی برای توسعه‌دهندگان جسور و برنامه‌های نوآورانه و یا محیطی آزمایشگاهی برای برنامه‌های بلاکچین
  •  کاربـــــــرد : تست نت ارزهای دیجیتال جدید testnet ولی با کوین هایی که با ارزش هستند
  •  برنامه های توکن سوزی : دوره ای از محل کارمزدها
  •  برنامه توسعه : شبکه کوزاما قصد دارد ساخت پاراچین‌ها و اکسپلوررهای بلاک چین را ادامه دهد.
  •  تاریخ معرفی : جولای سال 2019
  •  کشـور مبداء : آمریکا
  •  حداکثر عرضه ارز : فعلا 9,651,217 واحد است ولی سالانه 10 درصد تورم اضافه میشود
  •  سکه در گــردش : 8,470,098.06  واحد

  •  پروتکل بلاکچین : شبکه مستقل کوزاما
  • الگوریتم اجمـاع : اثبات سهام ( NPOS ( nominated Proof of Stake
  •  رده تکنولوژی بلاکچین : نسل سوم
  •  زمان تراکنش : 5 ثانیه برای هر بلاک
  •  تعداد تراکنش در هر ثانیه :  چندین هزار تراکنش در ثانیه

  •  قابلیت استخراج : ندارد
  •  روش استخــراج : ندارد
  • قابلیت استیک : ندارد
  • حامیان
  • تیم پولکادات POLKADOT
  •  Parity Technologies
  •  بنیاد Web3.0 (اینترنت نسل سوم غیرمتمرکز)
 
  •  توکنومتری
  •  اعلام نشده


تاریخچه کوزاما

همان‌طور که در نمودار قیمتی ارز دیجیتال کوساما را مشاهده می‌کنید، تقریبا تا اواخر سال ۲۰۲۰ این رمزارز تغییر قیمتی زیادی را تجربه نکرده است. با این حال این رمزارز در ابتدا یعنی در دسامبر سال ۲۰۱۹ با قیمت ۱.۷۱ دلار معامله می‌شد. سپس یک افت قیمتی را تجربه کرد، اما باز هم قیمت آن به زیر یک دلار نرسید. بعد از نوسانات قیمتی در آن محدوده، رمزارز KSM توانست تا اواسط سال ۲۰۲۰ قیمت هر واحد خود را به ۱۴ دلار برساند.

 پس از آنکه شبکه اصلی پولکادات راه‌اندازی شد، قیمت ارز دیجیتال کوزاما نیز رفته رفته رشد کرد و تا ماه‌ آخر سال ۲۰۲۰ قیمت ۶۰ دلار را تجربه کردکه برای کوزاما یک رکورد به حساب می‌آمد. اما این انتهای کار نبود و در سال ۲۰۲۱ رشد قیمتی این رمزارز ادامه پیدا کرد و در ماه می سال ۲۰۲۱ ارز دیجیتال کوزاما توانست به قیمت ۶۲۴.۷۸ دلار هم برسد و اما در حال حاضر که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به سر می‌بریم این ارز دیجیتال در محدوده‌ قیمتی ۳۸۸ دلار در حال معامله است.

اما علاوه بر قیمت این رمزارز، الگوریتم مورد استفاده در شبکه این کوین نیز چندبار تغییر کرده است. در ابتدا و ماه ژوئیه در سال ۲۰۱۹ کاربرانی که ارز دیجیتال dot را داشتند، قادر بودند تنها با انجام یک تراکنش وابسته به اتریوم رمزارز کوزاما را به دست آورند. درواقع با این کار اولین بلاک کوزاما ساخته می‌شد.

بعد از گذشت یک ماه و نیم، این شبکه از الگوریتم اثبات اعتبار برای تایید تراکش‌ها و اضافه کردن بلاک جدید استفاده می‌کرد. کاربرانی که خواهان به دست آوردن ارز دیجیتال کوزاما بودند باید با علم به اینکه الگوریتم مورد استفاده تغییر کرده، می‌توانستند درخواست خود را مبنی بر تایید‌ کننده‌ تراکنش‌ها اعلام کنند. و اما با گذشت چند ماه تیم تصمیم‌گیران این شبکه به دلیل مشکلات به وجود آمده‌ ناشی از الگوریتم اثبات اعتبار، تصمیم گرفتند که الگوریتم اثبات سهام را جایگزین الگوریتم اثبات اعتبار کنند. در حال حاضر نیز ۱۳۰ نود فعال، کار اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها را به عهده دارند.


آینده ارز دیجیتال کوزاما

شما به عنوان سرمایه گذار و خریدار ارز دیجیتال KSM حق دارید که بخواهید از آینده ی این ارز دیجیتال مطلع گردید؛ به همین دلیل در این قسمت این موضوع را برایتان شفاف سازی می کنیم. در ارز دیجیتال کوساما هیچ گونه نفوذ حاکمیتی و سلطه برای توقف فعالیت های شبکه وجود ندارد. در صورتی فعالیت ارزی این ارز محبوب متوقف خواهد شد که سهامداران این مجموعه و دارندگان توکن های کوساما به توافق برسند که فعالیت های این شبکه متوقف شود. در این صورت دیگر کوزاما فعالیتی نخواهد داشت.

نحوه ی فعالیت و عملکرد کوزاما:

     همان طور که احتمالا می دانید فعالیت و عملکرد ارزهای دیجیتال از طریق مجموعه ای از بلاک چین ها اتفاق می افتد. ارز دیجیتال KSM نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. به طور کلی کوزاما از دو بلاک چین متفاوت فعالیت خود را ادامه می دهد که در ادامه آن ها را متذکر خواهیم شد.

  1. بلاک چین ریلی چین (Relay Chain): می توان گفت اصلی ترین بلاک چین کوزاما، ریلی چین است که در آن تمامی تراکنش ها و معاملات نهایی می شود.
  2. بلاک چین پاراچین (Para chain): تایید درستی و صحت معاملات و تراکنش ها در این بلاک چین اتفاق می افتد که از منابع محاسباتی ریلی چین در این زمینه بهره گرفته می شود. این بلاک چین برای این که شبکه اش را در مورد وضعیت سیستم به توافق برساند؛ از الگوریتم اجماع NPoS بهره می گیرد. در واقع در این بلاک چین به هر کس که KSM را در یک قرارداد خاص درگیر کند؛ اجازه ی انجام یک یا چند زیر نقش را به او می دهد.

    لازم به ذکر است که Validators یا اعتبار سنجی داده ها در بلاک چین پاراچین انجام می شود. هم چنین کاربران در این بلاک چین در اجماع شرکت کرده و به تغییرات شبکه رای می دهند. هم چنین با انتخاب اعتبارسنج های با اعتبار، باعث می شود تا ریلی چین ایمن تر گردد (Nominators).

    یکی از ویژگی های ارز دیجیتال KSM که به طور نامحسوس به آن اشاره شد؛ امکان رای دادن افراد به تغییرات انجام گرفته و یا در حال انجام است که مزیتی ویژه نسبت به بسیاری از ارزهای دیجیتال می باشد. هم چنین این ارز از سرعت نسبتا بالایی برخوردار است و توانسته تا به اینجای کار، کاربران خود را راضی نگه دارد. ضمن این که در این ارز اگر فردی مشکلی را مشاهده کند و با آن روبرو شود می تواند آن را در برنامه ی Bug Bounty به اشتراک بگذارد.

کیف پول های پشتیبانی کننده ارزدیجیتال کوزاما

همان طور که مستحضرید برای ذخیره و نگهداری ارزهای دیجیتال باید حتما از یک سری کیف پول های مختص به همان ارز دیجیتال استفاده کنید. بعضی از کیف پول ها فقط از یک ارز دیجیتال پشتیبانی و حمایت می کنند و برخی دیگر از چندین ارز دیجیتال هم پشتیبانی به عمل می آورند. کیف پول ارزهای دیجیتال در دو نوع نرم افزاری و سخت افزاری در بازار موجود هستند. کیف پول های سخت افزاری به واسطه ی یک رابط به رایانه متصل می گردند و از کیف پول های نرم افزاری امنیت بیشتری دارند. چرا که در کیف پول های سخت افزاری از تکنیک های پیچیده و پیشرفته ی رمزگذاری استفاده می شود؛ به همین دلیل این کیف پول ها دارای قیمت بیشتری نیز هستند. در مقابل کیف پول های نرم افزاری هستند که در تلفن همراه و یا رایانه نصب می شوند و به صورت آنلاین می توان از آن ها بهره گرفت. هم چنین می توان آن ها را به راحتی با خود حمل نمود. در ادامه به بررسی و معرفی کیف پول های مناسب و مختص ارز دیجیتال KSM می پردازیم.

  1. کیف پول آنلاین JS: این کیف پول، یک کیف پول آنلاین است که شما می توانید در آن برای خود یک حساب ایجاد کنید و رمز ارزهای خود را در آن سیو کنید. برای فعال سازی این کیف پول، باید 0.001 واحد رمز ارز درون این کیف پول بریزید. لازم به ذکر است که این 0.001 واحد رمز ارز کوزاما به نوعی در حساب شما مسدود خواهد شد و شما نمی توانید هیچ گاه آن را استخراج نمایید.
  2. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger): همان طور که پیشتر بیان کردیم؛ امنیت کیف پول های سخت افزاری بسیار بالا می باشد. لذا اگر دارایی های ارزی شما زیاد است؛ پیشنهاد می کنیم حتما از کیف پول های سخت افزاری استفاده کنید.
  3. کیف پول سخت افزاری ترزور (Trezor): این کیف پول یکی دیگر از کیف پول های سخت افزاری است که در سطح جامعه و میان فعالان ارز دیجیتال شناخته شده است. هم چنین این کیف پول از امنیت بالایی برخوردار است و از ارز دیجیتال کوزاما نیز پشتیبانی به عمل می آورد.
  4. کیف پول نرم افزاری تراست والت (Trust Wallet): این کیف پول یکی از کیف پول های نرم افزاری بسیار محبوب و شناخته شده ای است که خوشبختانه از ارز دیجیتال KSM نیز حمایت می کند.
  5. کیف پول نرم افزاری Math Wallet: کیف پول مذکور از بسیاری از ارزهای دیجیتال حمایت می کند که ارز دیجیتال کوزاما نیز یکی از آن هاست.

  6. برای خرید ارز kusama همانطور که گفتیم ابتدا باید در سایتxdgbit.comعضو شوید و پس از عضویت  می توانید اقدام به خرید و فروش و معامله این ارز و سایر ارزهای دیجیتال نمایید همچنین اگر تجربه کمی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال دارید می توانید از راهنمایی و مشاوره کارشناسان خبره ما در این زمینه بهره مند شوید و با خیال راحت و کمترین ریسک ممکن معاملات خود را انجام دهید همچنین سایت xdgbit از اولین مرحله تا آخرین مرحله در کنار شما خواهد بود.

    برای خرید و فروش این ارز روی لینک زیر کلیک نمایید.

    Bitcoin Price (BTC)

    • $38,557.36




    Ethereum Price (ETH)

    $2,845.00