ارز دیجیتال مینا (Mina) چیست؟

ارز دیجیتال مینا (Mina) چیست؟

ارز دیجیتال Mina در ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ با قیمت ۱/۸ دلار در صرافی‌های ارز دیجیتال لیست شد. متأسفانه این ارز دیجیتال بلافاصله پس از لیست‌شدن در صرافی‌ها با افت قیمت مواجه شد؛ به‌طوری‌که قیمت آن از ۱/۸ دلار به ۸/۲ دلار رسید. این ارز دیجیتال یک روز پس از افت شدید قیمتی توانست بخشی از ارزش ازدست‌رفته خود را جبران کرده و تا ۵ دلار رشد کند؛ هرچند این صعود ناگهانی خیلی ادامه نداشت و از روز بعد افت قیمتی آن شروع شد و این ارز دیجیتال برای مدت تقریباً ۲ ماه در محدوده قیمتی یک دلار معامله شد و حتی برای مدتی به زیر یک دلار نیز سقوط کرد. سپس این ارز دیجیتال حدود ۲ ماه روندی صعودی به خود گرفت و به این ترتیب ارز دیجیتال Mina توانست بالاترین قیمت خود را در ۱۴ ماه دسامبر و پس از لیست‌شدن در صرافی‌ها ثبت کند (ارز دیجیتال Mina با قیمت ۱/۸ دلار در صرافی‌ها لیست شد). از آن پس، با قیمت تقریبی ۴ دلار در صرافی‌ها مبادله می‌شد؛ البته در این میان شاهد افت و خیزهای قیمتی در این ارز دیجیتال بودیم تا آنجا که در برخی روزها این ارز دیجیتال با قیمت ۳ تا ۶ دلار در میان کاربران مبادله می‌شد. در حال حاضر که روزهای ابتدایی ماه دسامبر را سپری می‌کنیم، این ارز دیجیتال با قیمت تقریبی ۴/۴ دلار در صرافی‌ها خرید و فروش می‌شود.

خالق ارز دیجیتال مینا دو دانشمند علوم کامپیوتر، ایوان شاپیرو (Evan Shapiro) و آیزک مکلر (Izaac Meckler) می باشند.

خالق ارز دیجیتال مینا دو دانشمند علوم کامپیوتر، ایوان شاپیرو (Evan Shapiro) و آیزک مکلر (Izaac Meckler) می باشند.

معرفی ارز دیجیتال مینا(MINA)

حجم شبکه‌های بلاک چین ارزهای دیجیتال شناخته‌شده و کارآمد روزبه‌روز در حال افزایش است؛ زیرا تراکنش‌های این شبکه‌ها ثبت شده است و کسی قادر به حذف یا تغییر آن‌ها نیست که این یکی از ویژگی‌های خوب شبکه‌های بلاک چین به حساب می‌آید. در این مقاله، شبکه بلاک چینی را به شما معرفی کرده‌ایم که با وجود کارایی بسیار بالا، حجم بسیار کمی دارد و جالب‌تر اینکه قرار است حجم آن همیشه ثابت بماند. تیم توسعه‌دهنده پروتکل این ارز دسترسی همه افراد به سیستم پرداخت امن بدون نیاز به مجوز را نیز از اهداف خود بیان کرده‌ است. شبکه بلاک چین و پروتکل مینا و همچنین ارز دیجیتال مینا که با نماد اختصاری Mina معرفی شده، در این مطلب بررسی شده است.

مینا اولین پروتکل ارز دیجیتال با بلاکچین فشرده است. رمزارزهای کنونی مثل بیت کوین و اتریوم، صدها گیگابایت داده را ذخیره می‌کنند و با گذشت زمان حجم بلاکچین آنها نیز بزرگ‌تر می‌شود. اما در ارز دیجیتال مینا، با گذشت زمان حجم بلاکچین تغییر نمی‌کند و حوالی 20 کیلو بایت (به اندازه یک فایل متنی کوچک) می‌ماند. این یعنی بلاکچین Mina Protocol بدون نیاز به اعتمادسازی و با هر دستگاهی مثل گوشی هوشمند یا مرورگر لپتاپ قابل دسترس است و این یکپارچگی بی‌نقص ارز دیجیتال، برای استفاده توسعه‌دهندگان هم ارائه شده است.


ارزدیجیتال مینا چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال مینا به دست دو دانشمند علوم کامپیوتر، ایوان شاپیرو (Evan Shapiro) و آیزک مکلر (Izaac Meckler) خلق شده است. این دو دانشمند از دوران دبیرستان با هم دوست بوده‌اند و از سال 2011 مطالعه و تحقیق روی دنیای ارزهای دیجیتال را شروع کرده‌اند.


همان‌طور که می‌دانید، همه ارزهای دیجیتال یک بلاکچین دارند که تاریخچه تراکنش‌های خود را در آن ذخیره می‌کنند. هر یک از بلاک‌های آن زنجیره، نشانه‌های استاندارد خود را دارند و بلاک‌های جدید هم به طور مداوم به این زنجیره اضافه می‌شوند. به عنوان مثال، اندازه بلاک بیت کوین حدود 1 مگابایت است و هر 10 دقیقه هم یک بلاک به زنجیره اضافه می‌شود. این یعنی هر زمان که یک بلاک به بلاکچین بیت کوین اضافه می‌شود، حجم آن هم 1 مگابایت افزایش می‌یابد. ماینرهای بیت کوین برای اطمینان از پردازش صحیح تراکنش‌ها و به دست آوردن BTC، باید کل بلاکچین بیت کوین را در خود ذخیره کنند.



با بزرگ‌تر شدن حجم بلاکچین بیت کوین، ذخیره تاریخچه تراکنش‌ها برای ماینرهای بیت کوین و نودهای آن سخت‌تر می‌شود. امروزه حجم کل بلاکچین بیت کوین حدود 350 گیگابایت است که این حجم روی عملکرد ماینر و توان عملیاتی آن تأثیر می‌گذارد.


ویژگی های ارزدیجیتال میناMINA

    1. - نماد اختصاری این ارز دیجیتال Mina است.
    2.  این ارز دیجیتال، با بازاری به ارزش تقریبی ۳۷/۱ میلیارد دلار، رتبه ۸۷ را از نظر بزرگی بازار به خود اختصاص داده است و ۰۴/۰ درصد از کل بازار ارزهای دیجیتال را سهم خود کرده است.
    3. تیم توسعه‌دهنده پروتکل مینا، در ابتدا نام Coda Protocol را برگزیده بودند که به‌دلیل قرابت اسمی با بلاک چین Corda ناچار شدند آن را تغییر دهند.
    4. کوین‌های Mina قابلیت تقسیم‌شدن به ۱ میلیارد واحد کوچک‌تر را دارند. نام این بخش‌های ریز، نانومینا (Nanimina) است.
    5. پروتکل مذکور همچون شبکه بلاک چین کاردانو از روش اجماع گواه اثبات سهام اوربوروس (Ouroboros PoS) استفاده می‌کند. کارکرد این روش اجماع به این صورت است که کاربران با توجه به میزان کوین‌هایی که استیک کرده‌اند، شانسی در اضافه‌کردن بلاک جدید به بلاک چین و درنتیجه کسب پاداش دارند.
    6. حجم کلی بلاک چین این پروتکل ۲۲ کیلوبایت است. برای درک این موضوع بد نیست بدانید حجم تقریبی بلاک چین شبکه بیت کوین معادل ۳۵۰ گیگابایت است.
    7. در پروتکل Mina از روش «اثبات با دانش صفر» استفاده شده که درواقع دلیل حجم بسیار کم شبکه است. این پروتکل در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان یک پروژه معرفی شد که به‌جای نیاز به قدرت محاسباتی بسیار بالا، از نحوه رمزنگاری بسیار پیشرفته به نام ZK-Snarks بهره می‌برد. 
    8. با وجود فشردگی و حجم پایین شبکه مینا، این بلاک چین تمام ویژگی‌های یک بلاک چین استاندارد از جمله امنیت، نبود تمرکز و مقیاس‌پذیری را دارد.
    9. توسعه‌دهندگان این پروتکل آن را سبک‌ترین شبکه بلاک چین در جهان معرفی می‌کنند. عبارت Succinct Blockchain به معنای بلاک چین فشرده، چیزی است که توسعه‌دهندگان در معرفی این پروتکل از آن استفاده می‌کنند.
    10. نرخ تورم این ارز دیجیتال در ابتدای فعالیت آن ۱۲ درصد تعیین شده بود تا این میزان در طول ۵ سال ابتدایی فعالیت آن به زیر ۷ درصد برسد (این تصمیم‌گیری با هدف تشویق‌کردن کاربران به استیک‌کردن ارز دیجیتال Mina صورت گرفت)، اما پس از این مدت قرار است نرخ تورم در محدوده ۷ درصد ثابت باقی بماند؛ مگر آنکه حاکمیت شبکه بنا به دلایلی تصمیم بگیرد این نرخ را تغییر دهد.


    مزایا و معایب ارز دیجیتال Mina

    مزایا :

    1. - با توجه به فناوری به‌کاررفته در پروتکل مینا، حتی زمانی که تعداد کاربران این پروتکل در آینده زیاد شود، حجم آن ثابت و به اندازه ۲۲ کیلوبایت که بسیار حجم کمی است باقی می‌ماند. با این شرایط هر کاربری می‌تواند کل شبکه را دانلود کرده و با استفاده از ابزارهای در دسترس (گوشی‌های هوشمند، کامپیوتر) به تأیید تراکنش‌ها در شبکه اقدام کند.
    2. - امکان استیک‌کردن این ارز دیجیتال یکی دیگر از نقاط قوت آن به حساب می‌آید.
    3. - با توجه به راحتی فعالیت در این پروتکل به‌عنوان تأییدکننده می‌توان غیرمتمرکزبودن آن را تضمین کرد؛ زیرا افراد از نقاط مختلف دنیا به‌راحتی و با ابزاری ساده قادر به فعالیت در این پروتکل به‌عنوان تأییدکننده هستند.
    4. - ایجاد برنامه‌های بدون نیاز به مجوز (Permissionless Application) یکی از خدماتی است که این پروتکل برای توسعه‌دهندگان در نظر گرفته است. همه افراد بدون محدودیت و بدون نیاز به مجوز می‌توانند از چنین برنامه‌هایی استفاده کنند.
    5. - شبکه اتریوم که کاملاً شناخته‌شده و محبوب است، به روش On-chain به پردازش اطلاعات دریافتی می‌پردازد که این موضوع می‌تواند سبب اشغال شبکه، بالارفتن کارمزد تراکنش و حتی افشای اطلاعات در درست پردازش شود. درمقابل پروتکل Mina به‌کمک اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز که در وایت پیپر خود با نام اسنپس (Snaps) از آن‌ها یاد کرده، سعی داشته است که مشکلاتی مانند مشکلات شبکه بلاک چین اتریوم را نداشته باشد.
    6. - تراکنش‌ها در این پروتکل اسنارک می‌شوند که این ویژگی سانسور را در این پروتکل کاملاً غیرممکن می‌کند.
    7. - به کمک این پروتکل، کاربران در سراسر دنیا می‌توانند به سیستم‌های پرداخت، بدون نیاز به مجوز و درواقع بدون محدودیت دسترسی داشته باشند.

    معایب :

    1. پروتکل مینا یک پروژه منبع‌باز (Open Source) است که همین موضوع می‌تواند منجر به این شود که در آینده شاهد فورک‌هایی از این پروتکل باشیم.
    1. این پروتکل در حال حاضر از قراردادهای هوشمند پشتیبانی نمی‌کند.
    1. صرافی‌های ارز دیجیتال که از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند، محدود هستند و این موضوع کار را به‌خصوص برای معامله‌گران حرفه‌ای که به نوسان‌گیری از اختلافات قیمتی مشغول هستند سخت می‌کند.

    کیف پول‌ هایی که ارز دیجیتال Mina را ساپورت می‌ کنند


    کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
    کیف پول‌های سخت‌افزاری همیشه یکی از امن‌ترین انتخاب‌ها برای ذخیره ارزهای دیجیتال خریداری‌شده هستند. اگر شما هم به‌دنبال کیف پولی امن هستید، می‌توانید با خیال راحت ارز دیجیتالهای مینا را به این کیف پول انتقال دهید. با داشتن این کیف پول می‌توانید به‌عنوان یک نود کامل در شبکه به فعالیت هم بپردازید.
    کیف پول سخت‌افزاری ترزور وان (Trezor)
    ترزور هم یکی از کیف پول‌های سخت‌افزاری است که امنیت قابل‌قبولی را برای ذخیره این ارز دیجیتال به کاربران خود می‌دهد.
    کیف پول نرم‌افزاری استیکینگ پاور (Staking Power)
    کیف پول استیکینگ پاور با رابط کاربری ساده و امنیتی که دارد، برای ذخیره‌سازی ارز دیجیتال مینا گزینه مناسبی است.
    کلوریو والت (Clorio Wallet)
    کلوریو ولت یک کیف پول متن‌باز به شمار می‌آید که کارکردن با آن بسیار ساده بوده و توسط شرکت Westake.Club طراحی و ارائه شده است. دارندگان این ارز دیجیتال می‌توانند از این کیف پول برای نگه‌داری، ارسال و دریافت توکن‌های خود استفاده کنند. همچنین دارندگان این کیف پول می‌توانند توکن‌های خود را استیک کنند.
    کیف پول آئورو Auro Wallet
    این کیف پول به‌صورت یک افزونه روی مرورگرها استفاده می‌شود. همچنین کاربران می‌توانند ارز دیجیتال مینا را در این کیف پول استیک کرده و پاداش استیک خود را دریافت کنند.
    کیف پول نرم‌افزاری سیف پل (SafePal)

    برای خرید ارز مینا mina همانطور که گفتیم ابتدا باید در سایتxdgbit.comعضو شوید و پس از عضویت  می توانید اقدام به خرید و فروش و معامله این ارز و سایر ارزهای دیجیتال نمایید همچنین اگر تجربه کمی در خرید و فروش ارزهای دیجیتال دارید می توانید از راهنمایی و مشاوره کارشناسان خبره ما در این زمینه بهره مند شوید و با خیال راحت و کمترین ریسک ممکن معاملات خود را انجام دهید همچنین سایت xdgbit از اولین مرحله تا آخرین مرحله در کنار شما خواهد بود.

    برای خرید و فروش این ارز روی لینک زیر کلیک نمایید.

    Bitcoin Price (BTC)

    • $38,829.36




    Ethereum Price (ETH)

    $2,876.00