آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

آشنایی با ارز دیجیتال لایت کوین (LTC)

تاریخچه لایت‌کوین (LTC) لایت کوین در سال ۲۰۱۱ پس از بیت کوین، راه اندازی شد و از زمان تولید تا به امروز توانسته نرخ پذیرش و محبوبیت قابل قبولی در بین کاربران به دست بیاورد. به گفته مدیران این شرکت، هدف از ایجاد لایت کوین ایجاد ارزی برای مقاصد روزمره و ارزان تر است.

تاریخچه لایت‌کوین (LTC)

تاریخچه لایت‌کوین (LTC)

قبلا گفتیم که لایت کوین به‌عنوان جایگزینی برای بیت کوینی معرفی شد که در سال ۲۰۰۸ متولد شده بود. لایت‌کوین در سال ۲۰۱۱ و توسط مهندس سابق گوگل و فارغ‌التحصیل MIT به‌نام چارلی لی به دنیا آمد.

ایده اولیه لایت‌کوین ، شبکه سریع‌تر و پرداخت‌های سریع‌تر به کمک رمزارز بود. چارلی از Scrypt به‌عنوان زیرساخت اثبات کار لایت کوین استفاده کرد و هنوز هم ادعای سریع‌تر بودن سکه‌اش، قابل دفاع است.

چارلی معروف به Chocobo است. این شخص یکی از محققان اولیه رمز ارز بیت کوین بوده و قصد ساخت ارزی را داشت که نسخه ساده همان بیت کوین شود.

چارلی لی در کد و پروتکل بیت کوین اصلاحاتی اعمال کرد تا برای استفاده روزمره مناسب‌تر باشد و از طرفی هم پذیرش عمومی آن میسر شود. کدهای این پروژه (Open Source) یا متن باز می باشد و در تاریخ 7 اکتبر سال 2011 در گیت هاب منتشر شد سپس در تاریخ 13 اکتبر یعنی پنج روز بعد پروژه به طور کامل راه اندازی شد و شروع به کار کرد.

لایت‌کوین از زمان عرضه به‌عنوان نقره‌ا‌ی شناخته شد که در کنار طلایی به‌نام بیت کوین قرار می‌گیرد. از همان زمان عرضه، رمزارز جایگزین توجهات زیادی را به خود جلب کرد و به سرعت مشهور شد. به‌هرحال ادعاهای چارلی مبنی بر سریع‌تر بودن لایت‌کوین و رفع کمبودهای بیت کوین، سریعا اثبات شدند و پشتیبانی قابل توجهی هم از فعالان صنعت دریافت کرد.

علاوه بر چارلی لی، سه نفر دیگر با نام های (Xinxi Wang- Zing Yang- Alan Austin) عضو هییت مدیره این ارز دیجیتال می باشند.


آیا لایت کوین یک هارد فورک از بیتکوین است؟

کد پروژه لایت کوین از بیت کوین فورک شده است. با این حال، به دلیل اینکه لایت کوین و بیت کوین هیچ وجه مشترکی ندارند، لایت کوین از نظر علمی نه سافت فورک و نه هاردفورک بیت کوین است. اما به دلیل شباهت این دو ارز دیجیتال به یکدیگر، برخی لایت کوین را با عنوان هاردفورک بیتکوین نام می برند.

به طور مثال بیت کوین و بیت کوین کش دقیقاً ادامه همان بلاک Genesis اولیه هستند اما بلاک Genesis در لایت کوین توسط چارلی لی به طور جداگانه ایجاد شده است، بنابراین لایت کوین یک بلاک چین کاملاً جدید است.


لایت کوین چگونه ساخته می‌شود؟

همان‌طور که گفته شد لایت کوین مانند اکثر رمزارزها توسط دولت یا سازمان خاصی تولید و نظارت نمی‌شود. پروسه‌ تولید لایت‌کوین هم مانند بیت کوین با ماینینگ یا استخراج انجام می‌شود. به بیان ساده ماینینگ را می‌توان پردازش تعدادی از تراکنش‌های شبکه لایت‌ کوین (یا هر شبکه بلاک چین ماینینگ دیگر) نامید. توضیحات مفصل درباره روند ماینینگ را می‌توانید در مقاله‌های مرتبط سکه نیوز مطالعه کنید


شباهت لایت کوین با بیت کوین در محدودیت عرضه هم دیده می‌شود. وایت پیپر لایت‌کوین ، تعداد ۸۴ میلیون سکه را به‌عنوان محدودیت عنوان می‌کند که چهار برابر محدودیت بیت کوین است. شبکه لایت کوین در هر ۲/۵ دقیقه یک بلوک تولید می‌کند که در مقایسه با ۱۰ دقیقه شبکه بیت کوین، باز هم نسبتی مرتبط با عدد چهار دارد.

بلوک‌های شبکه لایت‌کوین با نرم‌افزارهای ماینینگ بررسی می‌شوند و هر ماینر علاقه‌مند، قابلیت مشاهده آنها را خواهد داشت. درنهایت فرایند ماینینگ در لایت کوین شباهت زیادی به بیت کوین پیدا می‌کند.


لایت کوین چگونه کار می کند؟

لایت کوین از الگوریتمی بر پایه گواه اثبات کار (PoW) به نام اسکریپت استفاده می کند. این الگوریتم با سرعت چهار برابر نسبت به الگوریتم بیت کوین، بلوک ها را تولید می کند. سرعت الگوریتم Litecoin به ازای هر واحد از این رمزارز 2.5 دقیقه است.

این الگوریتم به منظور پردازش تراکنش ها از موتورهای محاسباتی استفاده می کند. سپس این فرآیند توسط ماینرها که در شبکه با موتور محاسباتی خود (سخت افزارها) تراکنش ها را تایید می کنند، تکمیل می شود و در ازای آن سکه هایی به عنوان پاداش دریافت می کنند. این الگوریتم به کاربران اجازه استفاده از سخت افزارهای CPU و GPU را نیز می دهد.


ماینینگ لایت‌کوین

انگیزه و تمایل ماینرها برای فعالیت در شبکه لایت کوین، با پاداش ماینینگ ایجاد می‌شود. هر ماینری که بتواند یک بلوک را استخراج کند، جایزه ۵۰ لایت‌ کوین دریافت می‌کند. البته تعداد جوایز با گذشت زمان کاهش می‌یابد. به این فرایند یعنی کاهش جایزه استخراج، نصف شدن یا Halving می‌گویند که در روندی مشخص،‌ تا زمان استخراج آخرین لاین کوین ادامه خواهد یافت.

آیا یک ماینر می‌تواند تغییراتی در بلوک‌های لایت کوین ایجاد کند؟ آیا می‌توان تراکنش‌ها را کپی کرده یا سکه‌هایی مشخص را برای چند مقصد ارسال کرد؟ قطعا چنین رویکردی در رمزارز ممکن نخواهد بود و یک ماینر دیگر، متوجه برنامه‌های کلاهبرداری می‌شود. به‌علاوه هویت ماینر دوم یا ناظر نیز برای فرد اول روشن نخواهد بود. تنها راه برای دور زدن سیستم امنیتی، هماهنگی سهم بالایی از ماینرها برای انجام یک تراکنش تقلبی است که آن هم تقریبا غیرممکن به‌نظر می‌رسد.


ماینینگ لایت‌کوین هم مانند بسیاری رمزارزهای دیگر برای سودده بودن به سخت‌افزار کامپیوتری حرفه‌ای نیاز دارد و حتی سخت‌افزارهایی اختصاصی برای آن معرفی شده‌اند. البته ماینینگ اولیه‌ی لایت کوین بر خلاف بیت کوین نیاز به سخت‌افزار ساده‌تر دارد، اما همان‌طور که گفته شد به سودآوری آن‌چنانی نخواهد رسید.


بنیانگذاران لایت ­کوین چه کسانی هستند؟


همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، لایت­کوین را چارلی لی، یک فعال اولیه در حوزه رمزارز و نامی که در صنعت ارزهای رمزپایه بسیار مورد توجه است، ایجاد کرد.

چارلی لی، معروف به «Chocobo»، از استخراج ­کنندگان اولیه بیت­ کوین و متخصص کامپیوتر است که سابقا مهندس نرم افزار در شرکت گوگل بود. علاوه بر این ، چارلی لی بین سال های 2015 و 2017 قبل از این که فعالیت های دیگر خود را آغاز کند، نقش سرپرست مهندسان در Coinbase بود.

امروز چارلی لی مدافع صریح رمزارزها است. او مدیر عامل بنیاد لایت­کوین به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی است که در کنار تیم توسعه هسته آن برای کمک به پیشبرد لایت­ کوین فعالیت می کند.

شینژی وانگ Xinxi Wang ، الن آستین Alan Austin و ژینگ یانگ Zing Yang دیگر اعضای هیئت مدیره هستند که هر کدام از آن­ها حق خود را نسبت به این پروژه ادا کردند.

چه چیزی لایت­ کوین را منحصر به فرد می کند؟


پس از بیت کوین ، لایت­ کوین دومین محبوب ترین ارز رمزپایه خالص است. دلیل این موفقیت تا حد زیادی به دلیل سادگی و هم­چنین فواید روشن کاربردی آن است.

از ژانویه 2021 ، لایت­کوین یکی از رایج ترین ارزهای رمزپایه به شمار می ­آید و اکنون در سراسر جهان بیش از 2000 تاجر و فروشگاه LTC را می پذیرند.

مزیت اصلی این رمزارز ناشی از سرعت و مقرون به صرفه بودن آن است. معاملات لایت­ کوین معمولاً فقط در عرض چند دقیقه تأیید می شوند و هزینه های آن­ها تقریباً ناچیز است. همین موضوع آن را به عنوان جایگزینی جذاب برای بیت کوین در کشورهای در حال توسعه بدل می­کند. در این کشورها هزینه های معاملات ممکن است عاملی تعیین کننده برای پشتیبانی رمزارز به حساب بیاید. 

در اواخر سال 2020 ، لایت­ کوین همچنین شاهد عرضه آزمایشی MimbleWimble (MW) بود که برای آزمایش معاملات محرمانه مبتنی بر Mimblewimble در لایت­ کوین استفاده می شد. زمانی که این ویژگی در شبکه اصلی در دسترس قرار بگیرد ، کاربران لایت­ کوین همچنین از حریم خصوصی و قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی نیز بهره مند می شوند.